Grej eller rollespil…

Grej. Kilde til beundring, timevis af arbejde og tusindevis af kroner. Sved, blod og tårer…

Grej som helhed er et stort emne, og et emne jeg længe har kredset omkring fordi jeg har så mange ting jeg gerne vil sige omkring det. Jeg tror jeg vil forsøge at tage hul på bylden nu.

Uanset hvad vi forsøger at bilde de små poders forældre ind når de står i skoven med en lang liste af omtalte podes ønsker og bekymret spørger om de virkelig behøver at købe alting, så er rollespil ikke en billig hobby. Den er dyrere end fodbold. Ja, jeg ved godt de påstår noget andet ude i skoven. De lyver. Måske også overfor sig selv.

Jojo, man kan godt spille en gang om måneden ude i skoven med den samme slidte kappe og brugte gaffasværd. Men man vil jo gerne have noget lækrere, nyere, flottere – eller blot reparere de skader der er. Og når man laver det selv er det jo næsten gratis…

Fra det øjeblik man starter med at spille (klassisk fantasy) liverollespil kommer ønsker og behov for grej. Og man når aldrig nogensinde til det punkt, hvor man ikke føler et behov for at skaffe sig nyt grej. Jeg har arbejdet ihærdigt imod det punkt, men jeg må nok indse at det ikke er realistisk.

I forbindelse med Krigslive V lavede vi en udgiftsundersøgelse. Ja, jeg ligger stadig inde med resultaterne og bør offentliggøre dem i et ordentligt format. I know. Måske inden Krigslive VI. Anyways, her viste det sig at den gennemsnitlige deltager havde brugt ca. 2.250 DKK på grej til scenariet – eller ca. 68% af de samlede udgifter (inkluderet, transport, deltagerbetaling, øl til efterfesten, osv.). Såfremt vi kan antage at besvarelserne var repræsentative for deltagerne så svarer det til, at alle deltagerne til Krigslive V tilsammen brugte lidt over 1 million danske kroner – på grej. Vi lader den lige står et øjeblik.

En million kroner.

En del af dette grej var købt færdigt, men majoriteten har folk nok selv lavet (f.eks. de fleste kostumer, skjolde, stagevåben, osv.). Så udover de mange penge, så har folk brugte tusinder og atter tusinder af timer på at fremstille grej.

Lige nu sidder jeg selv midt i mine forberedelser til Krigslive VI. Det bliver det dyreste scenarie rent grejmæssigt for mig nogensinde. Jeg havde næsten intet af det grej jeg skulle bruge i forvejen, så alt skulle købes og laves specielt til dette scenarie. Jeg ender på den anden side af 13.000 DKK på dette scenarie i udgifter. Jeg er lidt holdt op med at tælle og – næsten – også med at bruge penge. Jeg gætter på lidt over 100 timers workshop arbejde, undersøgelse af hvad der skulle købes, indkøbsture, mm. inden jeg er færdig.

Det er jo totalt sindsrablende vanvittigt meget.

Til sammenligning – hvor meget tid har jeg brugt på at forberede min rolle? Ca. 5 timer rolleworkshop i TRoA, en 8 timer på fællesmøde for bretonniasiden i Århus og vel omtrent en 5 -10 timer spredt ud over de forgangne måneder på at skrive noter og diskuter roller med andre rollespillere når vi alligevel har mødtes.

Jeg føler mig fristet til at spørge – hvad drejer rollespil sig egentlig om? Når man ser på ressourceinvesteringerne skulle man tro at det hældede mere op af designerhøjskolens eksamenskollektion end skuespil.

Man kunne ønske, at jeg var et aparte eksempel, en slags sort får blandt rollespillere. Desværre er virkeligheden, at selvom de aktuelle timer og beløb måske ikke er repræsentative for de rollespillere jer omgås (selvom der dog er nogle, der passer fint på dem), så er forholdet mellem rollespilsforberedelse og grejforberedelse meget det samme for de folk jeg omgås mest.

Man kan, med rette, argumentere, at anskaffelse og fabrikation af grej fordrer en proces hvor man får snakket, diskuteret og tænkt sin rolle igennem. Men relationer til andre roller, forståelse for de andres roller, forståelse for spildynamikken, ens egen plads i scenariet, hvordan man kan skabe underholdning for andre, osv… det kommer man ikke nødvendigvis særlig meget videre med. Man får heller ikke testet rollen.

Hvorfor denne skævvridning? Hvorfor bruger vi så meget af vores tid på grej i forhold til hvad vi bruger på at forberede spillet? Jeg siger ikke at lækkert grej ikke er fedt, men jeg har alt for mange gange oplevet at forberedelserne til et givent scenarie er druknet i at lave grej frem for at tænke på selve spillet. Og selv den lækreste håndsyede what-not kan ikke opveje for, at du bare sidder og kigger ud i luften under spillet fordi du ikke ved hvad du skal tage dig til.

Godt grej er dejligt og fint. Men bedre endnu er godt rollespil – det er trods alt det det hele drejer sig om!

…. jeg er slet ikke færdig med at rante om grej… mere kommer senere, det lover jeg…

11 kommentarer til Grej eller rollespil…

  • Migal skriver:

    Godt emne 🙂 Meget spændende.

    Lige en indledende bemærkning:
    Hvis man bruger 1 time på at planlægge noget spil, kan man finde spil til 1 dag.
    Hvis man bruger 1 time på at lave grej har man fået taget mål.

    Tanker, planlægning, brainstorm og ideer er bare en hurtigere ting end praktisk arbejde. Man kommer hurtigere til resultaterne og derfor behøver de to tids-længder jo ikke at kunne sammenlignes helt, da væsentligt mindre planlægningstid er nødvendig.

    Men jeg bruger for meget tid på grej og for lidt på rollen.

  • Claus Raasted skriver:

    God post, Kåre.
    Der er dog lige en vinkel, som jeg tror er vigtig at have med.
    Hvis man bruger 5 timer på at arbejde med sin rolle til Krigslive VI, så har man brugt 5 timer på noget man skal bruge 48 timer (eller hvor længe vi nu kommer til at spille). 😉

    Hvis man bruger 50 timer på en brystplade (eller arbejder 50 timer for at få råd til at købe den), så har man en brystplade, som man kan bruge 48 timer til Krigslive. Men hver gang man bruger den efterfølgende er den “gratis” i den forstand, for tiden/pengene er allerede brugt en gang.

    Så det er ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig (og 13.000 kr. er sgu’ en sjat penge), men grunden til, at du ikke lejer dit kostume til scenarier er gerne fordi det er noget du regner med at bruge andre steder også. Din rolle til et enkeltscenarie fungerer lidt mere på “lejet” basis…

    Hope that made sense to more than just me.

  • Migal skriver:

    Det gør det. Men hvad vi begge to egentligt siger, Claus, er at det er mere besværligt at sammenligne de to ting end først antaget.

  • Som I begge to påpeger, så kan man naturligvis ikke sammenligne timer direkte. Min ponte er, at jeg stadig synes forholdet er forkert – vi burde bruge forholdsvis mere tid på roller.

    Jeg tror årsagen skal findes blandt argumenter som:
    – Det er lettere at improvisere en rolle end et kostume.
    – Man laver alligevel en del rolle-arbejde for sig selv når man laver grej.
    – Man kan “altid lige sætte sig ned og lave en rolle”.
    – Det er i bund og grund enormt svært at lave en meningsfyldt rolle.

    Særligt de to sidste tror jeg bliver brugt ubevidst i argumentationen. Jeg tror det er et eksempel på at vi undervurderer det at lave en rolle – fordi det er faktisk enormt svært. En ting er at finde på en rolle, nogle relationer til andre og nogle konflikter – det kan i sig selv være krævende nok. Men at lave en rolle som passer godt ind, giver dig selv og de andre spillere underholdning gennem hele scenariet og som passer ind i hvad man selv kan spille og arrangørernes vision for arrangement – det er ikke helt let.

    Derfor tror jeg vi er tilbøjelig til at fokusere på grej. Selvom vi ser flere og flere der arbejder sig den anden vej, så synes jeg stadig der er et stykke vej endnu.

  • Pingback: Grej er ikke godt rollespil…

  • Pingback: Forberedelse…

  • Pingback: Krigslive VI…

  • Pingback: [anmeldelse] Rolle|spil « Stemmen fra ådalen

  • Pingback: 360 grader til kedelige stunder…

  • Pingback: Hvorfor grej og ikke roller…

  • Peter Munthe-Kaas skriver:

    “Hvis man bruger 1 time på at planlægge noget spil, kan man finde spil til 1 dag.”

    Der er jeg så pænt uenig. Min oplevelse er at det tager lang tid at forberede rollespil, hvis det ikke “bare” skal være et frit oplæg til improvisation. Til de scenarier jeg har være med til at lave er der typisk blevet brugt længere tid på at workshoppe end der er på at spille scenariet. Jeg mener at det er helt afgørende at bruge lang tid på at forberede rollespillet.

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier