2022 til 2023…

Så har vi endnu engang skiftet et ciffer i årstallet og det er nu tid til at gøre status over nørdeåret der er gået og se frem til det kommende nørdeår.

2022

Ambitionslisten fra indlægget sidste år så således ud:

  • Spillerummet
    • At få det færdigindrettet med lys, de sidste hylder, osv.
    • Nyt spillebord afventer til 2023.
  • Figurspil
    • At igen få malet bare lidt på terræn og/eller figurer.
  • Liverollespil
    • Ingen ambitioner.
  • Bordrollespil
    • At få spillet mindst 12 spillegange i Dungeon of the Mad Mage med gammelmandsholdet.
    • At få startet en ny kampagne op – måske hver 2. eller 3. uge med nogle folk, jeg ikke har spillet med længe.
    • Doomstones HD: Ikke nogen ambitioner for 2022 – men måske for 2023.
  • Brætspil
    • Bruge mindst 100 timer på spildesign som ikke er Shake That City.
    • Starte test-aftener i Aalborg op igen sammen med de andre designere i Aalborg.
    • At tage til Essen Spiel enten for at pitche eller fordi Shake That City udkommer – hvis ingen af de to er tilfældet skal jeg nok overveje, om det var bedre at prioritere tid og penge anderledes.
    • At afvikle Fastaval 2022.
    • Fastaval 2023 skal jeg vurdere, om jeg har lyst og gejst til efter Fastaval 2022 – men have i mente, at det har været svært at finde den samme energi, tid og entusiasme grundet de sidste to års aflysninger/ændringer.
    • Få spillet 36 nye brætspil med andre mennesker og spille 10 forskellige spil 10 gange hver.
    • Få spillet flere tungere og længere spil end i 2021.
    • Måske se på at få startet en regulært brætspilsgruppe op i sidste halvdel af året – hvis tiden er til det.

Spillerummet er nået langt. Med undtagelse af et par småting (et skab jeg vil rydde op i og nogle håndtag jeg mangler at sætte på nogle skuffer) så er det sådan set i mål. Men der mangler lige lampen over spillebordet – og eventuelt nyt spillebord. Jeg har en prototype på lampen hængende og alle stumperne til den men det har været virkelig svært at få frigjort tid til at kigge på den hvor den samtidig var det vigtigste på listen.

Jeg har ikke spillet noget figurspil – som ventet. Jeg har derimod fået malet lidt. Til min store fornøjelse har min datter (pt. 3 år) fundet interesse i at male med mig. Det bliver som regel nogle korte sessioner på 10-20 minutter hvor hun maler med Army Painter speedpaints og jeg når at male lidt på noget at det jeg har liggende. Det er mest 3D printede terrændele jeg har malet men det er da også blevet til en enkelt drage og nogle andre småting. Det har været virkelig rart at få malet lidt igen.

Liverollespillet har jeg som forventet heller ikke dyrket. Hvis der kommer et megagame i stand i TRoA vil jeg stadig gerne prioritere det men ret meget over det er for tidskrævende og trækker lidt for mange veksler på overskudskontoen herhjemme. Jeg er nok der hvor jeg må indse, at jeg når ser ind i en årrække, hvor liverollespil ligger meget lavt på prioriteringslisten.

Bordrollespil gik ikke helt som jeg havde håbet på. Overordnet kan man sige, at selvom arbejdet fylder markant mindre nu end da jeg gik ind i 2022, så har jeg stadig ikke ramt den balance jeg gerne vil og en af de steder der har været ramt har været mit bordrollespil. Mellem folks arbejde og familieliv er de tikke muligt for os på gammelmandsholdet at sætte en fast rytme for at spille, så der kan godt gå 1-2 måneder mellem vi får spillet. Vi endte på 11 spillegange i 2022 men sluttede med at jeg måtte stoppe i rollen som spilleder – det er simpelthen for svært for mig at finde tid til at forberede mig ordentligt. Vi har besluttet at holdet som det næste skal spille Star Wars Imperial Assault. Vi skulle have startet i december men nåede det ikke. Det er som sådan ikke bordrollespil men vi startede med at spille Warhammer Quest så det her er jo i samme familie. Jeg forestiller mig det her er lidt en pallet cleanser og vi derefter fortsætter med noget andet bordrollespil – der var snak om Saltmarch kampagnen (også D&D 5E) med en anden spilleder.

Heraf følger, at der slet ikke har været tid til at starte en ny kampagne op. Lyst og ideer er der masser af men tid mangler. Det eneste der har været med Doomstones HD har været løbende påmindelser fra mine spillere om at de gerne vil spille igen. Det er jo dejligt og hyggeligt, men det er stadig for stod en tidssluger til at jeg vil prioritere det højere.

Så kommer vi til den tunge del – brætspil.

På spildesign siden har jeg brugt en del tid. Shake That City har naturligvis fyldt en del, men resten har i høj grad været koncentreret omkring specifikke begivenheder; Essen Spiel, designer retreats i foråret i Århus og spil til Fastaval 2023. Jeg mødes også hver anden uge med Mads hvor vi arbejder på vores fælles design og det har været rigtig godt. Det er tydeligt for mig, at selvom jeg har mange ideer og tanker så er det lettest for mig at få det prioriteret i en travl hverdag når der er testaktiviteter i sigte. Jeg har haft 200 timer spildesign der ikke har været Shake That City så målet med de 100 timer er så afgjort nået.

Testaftener i Aalborg har vi haft i efteråret. De har været fint besøgt og jeg glæder mig til at fortsætte med dem i det nye år.

Jeg var som sagt også til Essen Spiel. Shake That City var ikke udkommet endnu (det har kørt kickstarter i efteråret og kommer ud til backers i foråret) men jeg havde et enkelt co-design sammen med Mads vi skulle pitche og så var jeg også med på hans pitchsessioner med de spil han har designet samt fremvisning af Shake That City hos AEG. Det var en virkelig fed tur – det var fedt at pitche igen og dejligt at være en del af det fællesskab der er omkring det danske designmiljø. Det er nogle meget dejlige mennesker.

Jeg var også med til at afvikle Fastaval 2022. Det var også en rigtig god oplevelse. Efter to år med aflysning eller digital udgave var en fysisk Fastaval meget tiltrængt. Jeg var rigtig glad for at være afsted men tanken til 2023 er at tage afsted med Fastaval Family så Lilja og Majken var med.

Jeg valgte dog fra, at være med som arrangør i 2023. Jeg kan mærke, at med alle de andre ting der tager min tid var det blevet ret meget “noget jeg gjorde på rutinen” snarere end noget jeg havde en masse passion omkring. Det var primært mine medarrangører og så fornøjelsen ved at læse pitches der skulle have drevet værket endnu et år, så i prioriteringens hellige navn meldte jeg fra.

Til gengæld besluttede jeg mig at for at pitche et spil. Jeg har en virkelig god ide som jeg har nogle gode tanker om hvordan skal fungere. Desværre blev mit efterår slugt af rigtig meget arbejde og jeg kunne ikke finde tiden til at arbejde på spillet. Så jeg har meldt fra igen – hvilket jeg er virkelig ked af. Både fordi jeg gerne vil arbejde på spillet og fordi det altid er træls at melde fra fordi man ved nogen andre kunne have fået pladsen hvis man ikke havde meldt sig til i første omgang. Min lektie til næste år er at hvis jeg skal pitche noget, så skal jeg have et spil der kan spilles på Fastaval når jeg pitcher så selvom min tid skulle blive spist af arbejde (eller andet), så eksisterer der et spil og jeg skal ikke melde fra igen.

Planen om de 36 nye brætspil blev nået. Jeg nåede lidt over 40. Det blev i høj grad hjulpet af TRoA Vinterlejr (der er faktisk stadig ledige pladser til 2023 – det er meget anbefalelsesværdigt!), lidt af Essen Spiel og så en generel søgning efter at prøve nye spil. 10 x 10 var lidt samme historie. Jeg nåede et H-index på 11 (altså jeg har spillet 11 spil 11 gange) men det er naturligvis meget de samme lidt kortere spil der går igen.

Planen om at spille flere lidt tungere spil blev ikke rigtig indfriet. Mange af de spil jeg spiller er sammen med Majken og hun er ikke helt så stor fan af de tunge spil som jeg er. Omvendt har jeg ikke savnet det så meget senere på året. Jeg kan mærke de lidt lettere spil fylder mere både i hvad jeg spiller og interesserer mig for – det er nok et resultatet af tilpasning til realiteterne (at det er svært at finde tid til at spille mange lidt tungere spil).

En regulær brætspilsgruppe er faktisk delvist lykkedes. Før sommerferien startede jeg en gruppe op med det formål at spille Kings Dilemma – et spil jeg har kigget interesseret på siden før Essen 2023. Vi har spillet ca. hver anden uge og jeg tror vi mangler 2-3 gange førend vi er færdige. Det har været virkelig fedt. Om vi efter det skal samle et andet spil op (jeg har skelet lidt til Oath), skal spille lidt blandet eller bare lukker ned igen må vi se. Men det har i al fald været rigtig fornøjeligt indtil videre, også her i høj grad farvet af, at det er nogle dejlige mennesker.

Alt i alt så er jeg kommet langt hen af vejen med det jeg ville. De ting der ikke er lykkedes er ikke overraskende og nogle af dem jeg troede ville blive svære er faktisk gået bedre end jeg regnede med. Man hvad betyder det så for 2023?

2023

Selvom jeg arbejder mig i retning af at få en bedre balance mellem arbejde og fritid, så må jeg nok i mine planer antage, at 2023 ser ud nogenlunde ligesom 2022 ifht. tilgængelig tid. Så ambitioner skal sættes efter det. Eller måske er det snarere intentioner end ambitioner. Et forsøg på at italesætte overfor mig selv, hvad jeg helst vil så det er der jeg har fokus på.

Hvis vi starter med spillerummet så vil jeg have lampen færdig. Der er nok en dag til halvandens arbejde alt i alt, men der er en del opgaver jeg ikke er så fortrolig med. Set i bakspejlet var det ikke for klogt at jeg kastede mig ud i at lave den selv, men til gengæld bliver den smart. Håber jeg.

Bordet bliver ikke i 2023. Det jeg gerne vil med nyt spillebord er at bygge en skærm ned i (og lave et der er mere solidt end det jeg har nu), men som mine spilaktiviteter er lige nu, har jeg reelt set ikke et behov. Så det bliver nedprioriteret til 2024 eller senere.

Figurspil er det samme ønske som 2022 – jeg ønsker at få malet noget. Jeg har sådan set malet i det nye år allerede (med min datter) så flere ambitioner har jeg ikke end det. Så kommer vi jo nok også til at spille Imperial Assault som også er en slags figurspil, men det er mere spillerne end aktiviteten der er vigtig for mig der, så det figurerer ikke rigtig på listen.

Liverollespil bliver igen et år uden noget særligt fokus. Jeg er stadig hooked på at deltage i et megagame hvis der bliver noget i TRoA men derudover regner jeg ikke med at deltage i noget. En (forlænget) weekend samt en eller flere dages forberedelse er simpelthen for meget tid og belastning på hjemmefronten kontra hvad den tid ellers kunne blive brugt på.

Bordrollespil er jeg usikker på hvad jeg skal sige til. Jeg tror en realistisk ambition er at sige, at jeg vil spille noget bordrollespil i 2023, men det er svært at sige mere end det. Jeg tænker vores gammelmandshold spiller noget Imperial Assault og derefter kommer til at spille bordrollespil igen, men det kan jo være vi kaster kærligheden på noget andet. Hvis det er tilfældet så må jeg jo overveje hvordan jeg så får spillet noget bordrollespil.

Det der nok er sværest ifht. bordrollespillet er, at jeg har en masse ideer men fælles for dem alle er, at jeg har lyst til at være spilleder for dem og de alle på hver deres måde kræver noget forberedelse. Det er meget samme liste som sidste år med en nytilkommen:

  • Pendragon kunne stadig være sjovt. Jeg synes virkelig det lyder spændende og tilpas anderledes. Men jeg vil også virkelig gerne have Thomas Aagaard med til det (han har refereret det mange gange over årene og om noget er det et rollespil “up his alley”) og det er lidt sværere nu hvor han bor på Sjælland.
  • Ars Magica kunne også være fedt, men det virker lidt tungt set udefra. Her skulle jeg nok lære noget fra en anden spilleder først, og gerne en erfaren. Jeg tænker ikke det virker så sandsynligt heller selvom det ser fedt ud.
  • Birthright settingen tolket til 5E kunne også stadig være fedt. Det vil jeg rigtig gerne, igen helst som spilleder. Men det vil også kræve en del forberedelse – både inden kampagnen og fra spillegang til spillegang. Særligt det inden kampagnen vil være krævende – selvom der er elementer jeg synes er superfede, er der også elementer jeg gerne vil lave om.
  • Forbidden Lands har jeg læst lidt på i 2022 og er nok lidt mindre tændt på. Det lyder sjovt, men der er også tydeligvis nogle ting ved systemet og settingen jeg ikke er så begejstret for. Så i praksis er den nok ikke på listen længere – særligt ikke fordi det nye barn i klassen lader til at kilde det samme, bare bedre…
  • Det er nemlig Ruins of Symbaroum. Det er et svensk rollespil (samme firma som Forbidden Lands) og er en fantasy post-apokalyptisk setting med et 5E tilpasset system som på en gang lader til at gøre ret meget op med den high-fantasy del af 5E som jeg godt kan blive lidt træt af, samtidig med at den stadig rummer al simpliciteten fra 5E. Det er nok det jeg er mest tændt på lige nu.

Fælles for særligt de sidste 3 ideer er ønsket om et rollespil hvor en stor del af oplevelsen er at udforske settingen og historien. Jeg er blevet glad for film og serier hvor man gradvist lærer den bedre og bedre at kende og jeg synes rollespil hvor det er et centralt element er interessant.

Realistisk set tror jeg ikke jeg får tid til at sætte noget af det her op i det nye år. Men så har jeg holdt fast i ønskelisten hvis der mod forventning skulle blive tid.

Deraf følger logisk at Doomstones HD heller ikke står på programmet. Jeg har også virkelig svært at se hvornår den skulle komme på programmet som det ser ud lige nu. Det er urealistisk at finde tiden til at være med på terrænsiden til det der kommer, og det var en stor del af charmen i det projekt for mig. Så realistisk set ligger den flere år i ude i fremtiden og jeg kender mig selv godt nok til at vide, at det i praksis nok er det samme som at det ikke kommer til at ske.

Nå, så til brætspillet. Det er fortsat der hvor jeg lægger mit nørdefokus.

Først og fremmest til designdelen. Sidste år brugte jeg ca. 275 timer på at brætspilsdesign. Det er dog ret ulige fordelt og Essen, Shake That City Kickstarter samt designer retreats i foråret var fokus for det meste af tiden. I det kommende år målsætningen at bruge 200 timer samlet på brætspilsdesign, men målsætningen er også at bruge mindst 10 timer hver måned så det bliver lidt mere spredt ud.

Dertil kommer fortsat at afholde testaftener. Det hjælper for mit eget vedkommende også med at fordele tiden lidt mere jævnt, fordi det giver nogle deadlines at arbejde op imod.

Jeg vil også deltage i Essen Spiel igen og denne gang vil jeg gerne have mindst 2 designs med, jeg kan pitche. 2022 havde jeg kun et enkelt med fordi jeg forholdvis sent på året var kommet i gang med nye ideer samt Shake That City tog en del tid men jeg tænker det er realistisk at have to designs klar.

Ifht. Fastaval er ambitionen lidt mere usikker. Jeg har planer om at deltage i Fastaval 2023 (selvom Fastaval Family ser truet ud grundet manglen på location – og dermed er jeg lidt usikker på hvordan og hvor meget jeg kan deltage), men derudover tænker jeg ikke jeg har nogle planer. Belært af i år vil jeg kun sende en pitch til Fastaval 2024 hvis jeg er så langt med spillet, at det kan spilles på Fastaval når jeg sender pitchen – ingen ideer eller første prototyper hvor jeg kan se målet men stadig har et stykke vej. Umiddelbart er det heller ikke min tanke at engagere mig med en arrangørrolle til Fastaval 2024 – det kunne være fedt, men når jeg skal prioritere tiden er nye opgaver ikke højst på listen. At være aktiv i brætspilsdesignjuryen et år kunne godt lokke, men for nu vil jeg gerne fokusere på at lave spil.

Shake That City udkommer officielt i foråret 2023. Jeg ved ikke rigtig hvad det betyder i praksis – måske kommer der nogle aktiviteter omkring det som det vil give mening at bruge tid på. Det er virkelig svært for mig at spå om. Jeg blev lidt overrasket over hvor meget kickstarteren fyldte og da den sluttede så stoppede det ret brat hvilket også føles lidt underligt. Nu er der stilhed før (næste) storm. Jeg må nok indse at jeg ikke rigtig kan forudse hvad det kommer til at betyde og så bare prioritere det, hvis der er behov for det.

I forhold til hvor meget jeg vil spille minder planerne lidt om sidste år. Jeg har en plan om at skulle spille 10 spil mindst 10 gange hver og i praksis bliver det nok en hel masse spil med Majken. Splendor Duel, Ganz Schön Clever (måske en anden udgave en basisudgaven) og Beasty Bar står hver især sikkert på menuen ligesom Kluster, Min Første Frugthave (med Lilja) og Whirling Witchcraft alle kunne snige sig op på den liste.

I forhold til nye spil har jeg skubbet ambitionerne en smule og går efter 40 nye spil. Jeg kom lidt højere i 2022 end de 36, og det er en målsætning der motiverer mig til at få spillet nogle nye spil, hvilket jeg sætter pris på at gøre.

Jeg tror det var intentionerne for 2023, så det er vist på tide at sætte dem op på listeform.

  • Spillerummet
    • At lave lampen færdig.
    • Nyt spillebord afventer der er et mere konkret behov og tid til at lave det.
  • Figurspil
    • At få malet noget – terræn, figurer eller lignende.
  • Liverollespil
    • Måske et mega-game i TRoA men ellers ikke på prioritetslisten.
  • Bordrollespil
    • At få spillet noget bordrollespil i 2023.
    • Måske starte en af de andre bordrollespilsprojekter op, hvis der er tid blandt alt det andet.
    • Doomstones HD er lagt på is på ubestemt tid.
  • Brætspil
    • Bruge mindst 200 timer på spildesign og mindst 10 timer om måneden.
    • Afholde test-aftener løbende hen over hele året.
    • At tage til Essen Spiel for at pitche med mindst 2 spildesigns i tasken klar til at blive pitchet.
    • At deltage i Fastaval 2023.
    • Få spillet 40 nye brætspil med andre mennesker og spille 10 forskellige spil 10 gange hver.

Det tror jeg var det – både evaluering af sidste år og tankerne omkring det nye år.

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier