2019 til 2020…
Så er 2019 passeret og det betyder at der er lejlighed til at gøre status på rollespilsåret der er gået.
I den forbindelse kom jeg til at tænke på et af de ældste indlæg her på bloggen (som i øvrigt er fra 2009 – dvs. det er over 10 år siden jeg skrev på bloggen første gang!) – hvor jeg snakker lidt om hvornår “rollespilsåret” går til og fra. Dengang var mine rollespilsaktiviteter meget liverollespilscentriske og da de store begivenheder (særligt dengang, i al fald) for det meste lå om sommeren var et “rollespilsår” for mig dengang fra lidt efter sommerferien og til og med næste års sommerferie.
Jeg kan godt mærke, at det ikke er min holdning længere. Liverollespil udgør af en række årsager færre og færre af mine rollespilsaktiviteter og de næste par år kommer nok ikke til at byde på mange liverollespilsscenarier, for det kræver markant mere at være græsenke med et spædbarn end når man bare skal passe sig selv.
Nå, det var jo ikke emnet for i dag – lad os komme til opsamlingen på ambitionerne for 2019.
2019
Jeg havde følgende ambtioner for 2019:
- Fortsætte med at få et brætspil udgivet
- Få arrangeret brætspilsdesignkonkurrencen på Fastaval 2019
- Få kørt/startet mindst en brætspilsdesignaktivitet i 2019
- Få sat flere prototypeaftenerne ind udover dem der direkte er lavet af hensyn til Fastaval 2019
- Være med til at arrangere Fastaval 2020 brætspilsdesignkonkurrence
- Få arbejdet videre med en eller flere af mine egne brætspilsdesignideer
- At deltage i mindst én liverollespilsrelateret aktivitet – et scenarie, Forum, Sommerskolen eller noget lignende
- Fortsætte på D&D 5th edition holdet
- Fortsætte med Dooomstones HD og få afsluttet ca. 50 % af kampagnen inden årets udløb
- Få startet et nyt bordrollespilsprojekt op
Brætspilsudgivelse. Ak ja. Lige i starten af 2019 havde jeg en mundtlig aftale med en udgiver omkring Dungeon Contractors. Så blev de meget tavse hen over foråret og til sidst kastede jeg håndklædet i ringen – de svarede simpelthen ikke på nogle af mine henvendelser. I oktober kommunikerede de pludselig igen, beklagede tavsheden og lovede, at fremadrettet ville det blive bedre. De skrev to mails, så holdt de igen op med at svare på henvendelser. Efter en lang række henvendelser over næsten en måned fra min side skrev jeg til sidst til dem, at det her var ikke anvendeligt for mig, og afbrød samarbejdet.
Det er lidt bittert, for jeg vil virkelig gerne have det udgivet, og jeg skal (næsten) starte forfra med at finde en udgiver men omvendt så er kommunikation en af de allervigtigste ting for dem jeg arbejder sammen med, og det her var uacceptabelt. En ting var at jeg blev voldsomt frustreret, noget andet var at jeg basalt set ikke stolede på dem – kunne de finde på at gøre det samme igen senere i processen? Det var et mål jeg var ret sikker på skulle lykkes men det blev desværre ikke i 2019.
Brætspilsdesignkonkurrencen på Fastaval 2019 blev afviklet og gik egentlig rigtig fint. Da Lilja (vores datter) blev født en lille måned før Fastaval og de første uger blev noget mere hektiske end ventet, så var jeg ikke meget hjælp i de sidste forberedelser og deltog kun til Fastaval en enkelt dag. Det var lidt ærgerligt – der var mange af spillene jeg gerne ville have prøvet og mange folk jeg gerne ville have snakket med – men det var fedt at jeg i det mindste kom afsted en enkelt dag.
Jeg har også takket ja til og er godt i gang med at arrangere konkurrencen for 2020 – hvor jeg regner med at skulle deltage på hele Fastaval.
At få mindst en brætspilsdesignaktivitet startet op kan vist siges at være lykkedes. Vi har haft en pæn flok prototypeaftener (og sågar været i Nordjyske med det – du kan læse artiklen her, desværre kun indtil d. 4. januar, herefter kræver det et abonnement) og de ligger nu i fast kadance hver 2. tirsdag i måneden i det nye år.
Derudover er jeg som sagt også med til at arrangere Fastaval 2020. Jeg har lavet en del prototyper og har en del ideer undervejs men min største udfordring er at få dem allesammen testet hurtigt nok – noget jeg har brug for at gøre lidt mere ud af i det nye år.
Deltage til mindst en liverollespilsrelateret aktivitet – det kan vist i bedste tilfælde siges at lykkedes halvt. Det blev ikke til nogle scenarier eller sommerskole i år da vi havde nok at se til med Lilja (og stadig har) men jeg kiggede forbi Forum en enkelt aften og det var hyggeligt.
Vores D&D 5th edition hold (“gammelmandsholdet” som jeg kalder det – jeg er den yngste med mine i skrivende stund 37 år) har kørt stabilt hen over året og vi har hygget os rigtig meget. Vi afsluttede i efteråret Rise of Tiamat – (vi slog hende ihjel – men det var på et hængende hår) – og har nu kastet os over Dragonheist med planer om at fortsætte med Dungeon of the Mad Mage når vi er færdige – altsammen med mig som spilleder. Det kommer nok til at underholde os nogle år fremover med den spillekadance vi har. Jeg er stadig ret pjattet med 5th edition.
Fortsætte med Doomstones HD. Vi har afsluttet bog 2 ud af 5 – det gjorde vi i d. 1. juni som var første spillegang efter Lilja blev født sidst i marts. Jeg havde en del forberedelse (både printning men også malearbejde) for at kunne fortsætte med bog 3 og det har været rigtig svært for mig at finde tid og fokus til. Vi har dog planlagt næste spillegang til d. 11. januar hvor vi tager hul på bog 3.
Vi har i mellemtiden spillet Blades in the Dark med Migal som spilleder. Det har været virkeligt spændende, underholdende og lærerigt og jeg har fået noget praktisk erfaring med et indie-spil hvilket jer har ønsket mig i flere år. Vi har hygget os med at spille The Gentlemen Brawlers der ernærede sig ved at bedrive væddemålsvirksomhed på deres egne (ulovlige) pit-fights. Jeg kunne godt have lyst til at skrive nogle tanker om det, men det bliver nok lidt langt, så det må blive ved en anden lejlighed. Jeg er dog overordnet set glad for systemet, synes det har været sjovt at prøve. Hvis man vil høre en grundigere og mere systematisk gennemgang af systemet har Lænestolsrollespil et vildt godt afsnit om det.
Anyways, vi er ikke kommet så langt i Doomstones HD som jeg gerne ville – det har været et af de steder hvor jeg har skåret lidt for at få tingene til at hænge sammen.
Ah, få startet et nyt bordrollespilsprojekt op. Jeg har en ide jeg har tumlet med siden sommerferien som jeg rigtig gerne vil. Birthright i 5E D&D, meget kort fortalt. Jeg har sågar fundet et fint conversion dokument og gjort mig en masse tanker om hvordan jeg gerne ville starte det op. Men det er ikke blevet til noget. Når jeg har haft svært ved at få forberedt mig til Doomstones HD så synes jeg ikke jeg det giver mening at starte en ny kampagne op. Måske bliver det i 2020.
Det var den overordnede status på 2019. Jeg valgte bevidst et meget lavt ambitionsniveau sammenlignet med tidligere år fordi jeg forventede at have et spædbarn i huset ville sætte sine begrænsninger og det var korrekt forventet. Selvom det allerede nu er lettere at få tid til den slags projekter, så er der naturligvis slet ikke samme tid til at lave diverse projekter som det har været. Men lad mig blive lidt mere konkret på hvad jeg tænker omkring 2020.
2020
Man kan sige, at der er fire overordnede kategorier af rollespilsrelateret nørderi jeg interesserer mig for; bordrollespil, liverollespil, figurspil og brætspil. Lad os starte i den ende med mindst aktivitet.
Figurspil. Siden Dropfleet døde ud i starten af 2018 har jeg ikke spillet et figurspil (som jeg lige husker…). Dropfleet mangler kritisk masse af spillere i Aalborg så det tror jeg ikke bliver til mere lige foreløbelig. The 9th Age – som jeg var hooked på – bevægede sig også i en retning der ikke var så interessant for mig. Games Workshop har annonceret at de vil bringe Warhammer Fantasy Battle tilbage men tidshorisonten er flere år. Jeg tænker at med alle de andre ting jeg har gang i så er det nok næste gang jeg får spillet figurkrigsspil – med forbehold for om jeg blive bidt af noget inden. Selve male- og figurnørdedelen får jeg jo tilfredsstillet til Doomstones HD. Så ingen figurspil i 2020.
Liverollespil er det område med næst-mindst aktivitet. Selvom jeg har et scenarie på bedding jeg gerne vil lave og gerne vil deltage i TRoAs Midsommer til sommer, så kommer ingen af delene til at ske når jeg skal prioritere min tid. Forum er nok tilsvarende heller ikke en prioritet – i det hele taget bliver der færre hele weekender ude af huset end der har været de forgangne år indtil datteren er lidt ældre. Jeg tror desværre sommerskolen må falde for samme prioritering, selvom jeg virkelig har nydt at være afsted og er vildt spændt på at se hvad det nye forstanderpar vil gøre. Det der ærgrer mig mest ved det er, at jeg har mange venner og bekendte jeg er utroligt glad for i liverollespilsmiljøet, men jeg må jo holde kontakten med dem på anden vis.
Så kommer vi til områder hvor der sker lidt mere – nemlig bordrollespil.
I forhold til Doomstones HD så starter vi op igen d. 11. januar med bog 3 som jeg tænker tager 2-3 spillegange. Bog 4 rummer nogle praktiske problemer (mængder af terræn der er påkrævet er absurd så jeg skal finde en anden løsning) men bog 5 (den sidste) er mere medgørlig. Min ambition er at få startet på bog 5 i år, men jeg tror ikke vi afslutter kampagnen før næste år. Bog 5 er både dobbelt længde af de andre bøger men indeholder også en del dele der kommer til at være ret tidskrævende at spille igennem i forhold til hvor meget de fylder i bogen.
Gammelmandsholdet tænker jeg fortsætter med Dragonheist. Med vores nuværende spillekadance forestiller jeg mig at vi er i gang med Dungeon of the Mad Mage inden året er omme. Jeg nyder at være spilleder på 5E og det er egentlig fint med et præskrevet scenarie (det mest jeg har spillet i mange år har været hjemmelavet). Det sparer mig ikke for så meget tid som jeg havde ventet, men det er spændende at udforske en historie andre har tænkt.
Jeg ville gerne sætte en ambition om at få gang i min Birthright kampagne. Men som det ser ud lige nu tror jeg tidligst det sker sidst på året. Vi skal være der hvor jeg synes jeg uden problemer kan være klar til de enkelte spillegange i Doomstones HD førend jeg starter noget nyt op. Så når vi er forbi bog 4 og jeg har godt styr på bog 5, så kan vi se på om der er overskud til at starte et nyt projekt op. Ellers bliver det først når Doomstones HD er afsluttet.
Slutteligt til det største område, brætspil. Her er der en del ambitioner.
Først og fremmest så lad mig starte med den overskyggende ambition. Jeg vil stadig gerne have et spil udgivet. Der hvor jeg er nu med mine spil rent kontraktuelt er det dog meget usandsynligt, at jeg får noget udgivet i 2020. Min ambition er derfor i 2020 at få skrevet kontrakt på udgivelse af et eller flere spil. Det er uden tvivl den mest ambitiøse da den har et ret stort element der ligger uden for min direkte kontrol – men det er ikke det samme som, at jeg ikke kan påvirke den.
Det betyder, at jeg skal have fokus på at designe og teste flere spil og pitche flere spil. Det betyder også, at jeg skal deltage i Essen igen i år med klart fokus på at pitche, og jeg skal have et større udvalg af spil med. Det her giver en masse delmål hvoraf de fleste ikke er klart detaljeret endnu men meget kort fortalt så er min nuværende ambition; At have 10 forskellige spil klar til pitch på Essen og få booket 15 pitchmøder med udgangspunkt i disse spil. Et centralt element i at opnå det mål er at arbejde med min indre perfektionist, men det har jeg været rimeligt succesfuld med i brætspilssammenhænge.
Jeg vil naturligvis gerne fortsætte arrangørarbejdet ifht. brætspilsdesignkonkurrencen på Fastaval 2020 og hvis det ellers glider godt og der er mulighed for det, vil jeg også gerne fortsætte med brætspilsdesignkonkurrencen på Fastaval 2021. Udover det er fedt at lave noget for andre er det også en lærerig proces for mig selv som designer og jeg lærer en masse brætspilsdesignere at kende. Efterhånden som jeg har prøvet det før bliver arbejdet også mere overskueligt.
Jeg vil også gerne lidt mere ud i brætspilsdanmark. Det er ikke så let at få til at fungere med hjemmefronten pt., men min ambition er at deltage i en eller to brætspilsarrangementer jeg ikke har deltaget i tidligere – gerne noget der relaterer til design af brætspil.
I forhold til at designe spil er en af mine udfordringer, at jeg rigtig godt kan lide at arbejde sammen med andre mennesker, men udover det første spil jeg designede (sammen med Mads Havshøj) har alle mine projekter været alene. Jeg trænger til at designe et spil sammen med en anden.
Min udfordring her er, at jeg leder efter en der kan udfordre og supplere mig men som samtidig vil have den samme oplevelse ud af at arbejde med mig – altså at vi er nogenlunde ligeværdige i samarbejdet. Det må også meget gerne være en jeg kan mødes på en hverdag eller alternativt en der er god til løbende at kommunikere digitalt. Jeg kan nævne nogle stykker jeg tror opfylder de ønsker, men jeg har ærlig talt været bange for at spørge dem. Delvist fordi jeg er bange for en afvisning og delvist fordi jeg er bange for at vi havner i den der lidt akavede situation hvor jeg ikke får en afvisning (måske fordi vedkommende vil være høflig, måske fordi vedkommende ikke ville takke nej til noget der måske kunne blive interessant), men heller ikke et entusiastisk ja. Så går der et par måneder uden vi kommer nogen steder og så dør det en stille, pinlig død.
Anyways, jeg vil gerne udfordre mig selv her. Så jeg sætter som mål at finde en samarbejdspartner i 2020 jeg vil (påbegynde) designet af mindst et spil sammen med. Hvis du læser det her og tænker det kunne være dig så tag kontakt – jeg lover at jeg siger entusiastisk ja hvis det er tilfældet og melder klart og begrundet ud, hvis det ikke lige er det match jeg tror er interessant for mig. Derudover lover jeg mig selv at spørge et par af dem, jeg tror kunne være interessante at samarbejde med.
Nå, jeg har en sidste ambition på brætspilsfronten og det drejer sig om noget så mundant som at spille nogle brætspil. Jeg er ikke fan af de challenges for det kommende år som fylder meget i diverse brætspilsfacebookgrupper her omkring nytår (spil 10 brætspil 10 gange hver, spil et spil om dagen, etc.) fordi det giver mig en følelse af, at man skal pace sig selv til at få spille noget. Det lugter af en pligt snarere end en fornøjelse.
Hvad er det så jeg vil? Jo, der er flere ny-klassikere jeg ikke har spillet og som jeg længe har tænkt jeg vil spille, men jeg glemmer det som regel når jeg sidder i en situation hvor jeg har lejlighed til at spille. Jeg vil gerne prøve nogle af dem for bedre at forstå de forskellige genrer og mekanikker med det mål at blive bedre til at designe spil selv. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg griber det an endnu, men jeg tror første skridt bliver at få lavet en liste over spil jeg hører folk spiller meget som jeg ikke har spillet, og så bruge det som en huskeliste, når jeg har lejlighed til at prøve noget nyt.
Man kan måske spørge hvordan det adskiller sig fra så mange andre challenges? I mit hoved er der en klar forskel og den går på, at mit fokus her at at hjælpe mig selv til at være nysgerrig og prøve lidt bredere udvalg af spil snarere end de mere volumenbaserede ambitioner som i min optik kan virke lidt som en grind.
Det betyder at den samlede liste for 2020 lyder således:
- Figurspil
- Jeg har ingen ambitioner om, at lave noget på figurspilsfronten.
- Liverollespil
- Jeg har – for første gang i snart 20 år – ikke nogen planer om at lave noget liverollespilsrelateret.
- Bordrollespil
- I Doomstones HD kampagnen vil jeg gerne have spillet indtil udgangen af bog 4 eller måske få startet på bog 5.
- På gammelmandsholdet går jeg efter at vi afslutter Dragonheist og kommer i gang med Dungeon of the Mad Mage.
- Hvis der er rimelig styr på det praktiske arbejde omkring Doomstones HD så der ikke er så meget forberedelse, vil jeg starte en Birthright kampagne op i 5E. Ellers må det vente til efter Doomstones HD er afsluttet. Det piner mig lidt at sige det (for jeg er meget tændt på min Birthright kampagne) men det er nok ret usandsynligt det bliver i år.
- Brætspil
- At få skrevet kontrakt på udgivelse af mindst et brætspil.
- At deltage til Essen Spiel med mindst 10 spil der er pitchklare og 15 møder.
- Deltage i Fastaval 2020 og færdiggøre arrangørarbejdet ifbm. brætspilsdesignkonkurrencen.
- At være med til at lave brætspildesignkonkurrencen til Fastaval 2021.
- At deltage i en eller to brætspilsarrangementer jeg ikke har deltaget i før, gerne nogle der har fokus på design snarere end at spille.
- At finde en samarbejdspartner jeg kan designe et spil med og komme igang med den proces.
- At få spillet lidt flere af ny-klassikerne for at få en bedre forståelse af hvorfor de er gode spil.
Det er måske en vel ambitiøs liste, særligt på brætspilsfronten. Jeg vil jo gerne bruge en masse tid med min dejlige kone og datter også og de kommer i første række.
Men jeg tror der hvor den her liste er lidt anderledes er, at jeg de andre år har været forsigtig og forsøgt at sætte meget realistiske mål, har jeg i år bevidst forsøgt at udfordre mig selv lidt på brætspilsfronten for at få fokuseret min energi på det mål jeg gerne vil opnå – at få udgivet et eller flere brætspil. Når jeg kigger ned over den samlede liste af ambitioner er der ingen af dem der enkeltvis er urealistiske, men det er meget urealistisk at jeg når dem allesammen – og det er okay.
Med disse tanker vil jeg kaste mig ud i 2020 – der er masser af fede projekter at bruge min kræfter på.
Leave a Reply