Sommeren 2011…

Hvert år kigger jeg på hvad der er i vente til sommer i liverollespilskategorien. Sidste sommer var tungt besat med interessant ting, men en kombination af et aflyst udskud og uheldige arbejdsrejser gjorde, at jeg for første gang siden 2001 ikke spillede liverollespil den sommer. Lad os håbe i år bliver mere succesfuld.

Jeg har i år kig på tre sommerscenarier. Der ligger spændende scenarier før sommerscenarierne, og der kommer sikkert også nogle gode efter, men i første omgang har jeg haft tre scenarier i kikkerten; Sensommerdrømme, Gloria Mundi og Noget om Helte.

Sensommerdrømme

Sensommerdrømme minder – i det jeg har læst om indtil videre – meget om de gamle Khypris-scenarier som jeg selv har været med til at arrangere for snart 10 år siden. Stemning, intrige, handelsspil – også i stil med Einherjernes gamle scenarier, hvor man leger middelalder i nogle dage.

For en 3-4-5 år siden synes jeg det var bomben. At lave en god simulering af en middelalderverden hvor man nærmest bare valgte nogle tilfældige hverdage ud, som man så spillede. Ikke alt for meget at det der snaskede “action” og “plot” ud over det hele.

Jeg må nok indrømme, at jeg har rykket mig – særligt de sidste par år. Måske er det fordi jeg har mindre tid til at spille, måske har min smag bare ændret sig, men jeg ynder nu at deltage i scenarier der har en klar handling, hvor der sker noget og som ikke bare er en slags ferie i underligt tøj. Pleitdorf II var det sidste scenarie hvor jeg spillede et afslapningsscenarie, og derfor har sensommerdrømme ganske simpelt ikke min interesse. Af samme årsag har jeg ikke nærlæst deres hjemmesiden – umiddelbart virker det gennemarbejdet, men indholdet tiltaler mig ikke, og så vil det jo være dumt at deltage.

Gloria Mundi

Einherjerne led samme skæbne som vi gjorde sidste år med Udskud – en aflysning. I år går de lidt mere tilbage til rødderne med Gloria Mundi som både virker til at trække på nogle af de gode elementer fra deres ældre scenarierækker men som også har nogle nyskabelser.

Scenariet virker egentlig spændende nok. Jeg kan godt lide man kan ønske hvilke typer af spil man gerne vil opleve, og så vil arrangørerne forsøge at efterkomme ønskerne. Der er også mange andre detaljer ved scenariet jeg godt kan lide, og også nogle jeg finder mindre interessante. Men der er særligt to ting jeg hæfter mig ved;

Det ene er, at jeg tror de får svært ved at sælge scenariet. Einherjernes egen “base” af trofaste spillere er ikke så stor og trofast, som den har været. Og det virker som om de sælger det meget på at det er som i gamle dage, så jeg tror de får svært ved at trække nye folk. Scenariet arrangeres af et par af “de gamle” Einherjerer, og deres netværk blandt potentielle nye spillere, er nok ikke så godt, og jeg ved ikke om “de yngre” Einherjerer er loyale og engagerede nok i scenariet til at forsøge at trække folk ind. Jeg siger ikke de ikke får spillere nok, men jeg tror de har en udfordring der som jeg ikke ved om de tager tilstrækkeligt seriøst.

Det andet er nok egentlig det største. De har til ambition at skrive alles roller – ikke nok med det, de forbyder faktisk folk at skrive deres egne roller – ja sågar at forme deres egne grupper. For det første tror jeg, at gruppetilmeldingen er det helligste, hvis man vil lave “større scenarier. SLOG forsøgte med deres første “krigslive” at omgå dette, og scenariet blev ikke til noget. Ingen gruppetilmelding betyder maksimalt 50 deltagere. Dernæst kommer opgaven at skrive folks roller. Jeg tror ganske simpelt ikke på at arrangørerne logistisk kan overkomme at lave roller til alle spillerne baseret på deres egne ønsker indenfor en tidsramme der gør, at folk ved hvad de skal spille tids nok til at forberede sig ordentligt. Der har været nogle få af Einherjernes scenarier hvor det næsten har lykkedes men som regel har folk selv haft et rolleoplæg og en gruppe.

Og det med rollerne gør, at jeg ikke tror på scenariet. Jeg tror ikke på de kan realisere det og – igen – må jeg indrømme at jeg ikke læste hele siden igennem fordi jeg der opgav scenariet.

Gloria Mundi bliver ikke scenariet for mig i år.

Noget om helte

Rollespilsfabrikkens “satsning” i år minder om Dengang i Warhammer – det er nemlig et heltescenarie, og det er som udgangspunkt “right up my alley” – modsat f.eks. Sensommerdrømme.

Settingen er Niraham som jeg aldrig nogensinde har spillet i. Jeg må indrømme, at det en smule intimiderende på mig – den er utroligt godt dokumenteret, men jeg ved nærmest intet om den. Jeg tror lidt bedre jeg forstår hvordan nogle folk føler overfor warhammerverdenen når de deltager i et warhammerscenarie første gang. Wikien hjælper meget, men gør samtidig også at der er utroligt meget materiale at kaste sig over – jeg tror vi tager det i små bidder og kun den del, der er behøvet.

Hjemmesiden er på nuværende tidspunkt lidt sparsomt populeret med oplysninger, men de vigtigste oplysninger lader til at være til stede, og det lader til at være forhold jeg fint kan indrette mig under. Den differentierede betaling er klassiske for denne type protoscenarie, og lader indtil videre til at medføre en fin fordeling af roller.

Det jeg er mest tøvende overfor er, at scenariet er åbenlyst og direkte gamistisk. Det tiltaler mig generelt ikke så meget – jeg er ikke specielt meget et konkurrencemenneske i den forstand at jeg sagtens kan more mig med at tage, og jeg ikke synes det er sjovt når konkurrencen bliver så tilspidset, at folk bliver rigtig sure eller kede af det – eller begynder at snyde. Det jeg nok er mest bekymret for er, at folk snyder eller dropper at spille rollespil til fordel for at vinde spillet.

Migal og jeg – som er ved at bygge en heltegruppe op sammen – har diskuteret lidt om hvordan vi vil håndtere det og er indtil videre kommet frem til, at det vigtigste er at spille vores roller. Vi vil dog nok fokusere mere på at bygge roller der har lyst til og kan “vinde” end vi normalt ville gøre, men vi vil stadig prioritere at spille vores roller over at vinde scenariet – så må vi se hvordan det kommer til at fungere.

Under alle omstændigheder er “Noget om Helte” sommerens valg af scenarie – og så må vi se om foråret eller efteråret byder på noget før og efter det.

7 kommentarer til Sommeren 2011…

  • Migal skriver:

    Sensommerdrømme: Det virker til at blive rigtigt godt. Jeg ku’ godt finde på at deltage i dette scenarie. Jeg har endda forsøgt at få overtalt nogle jyder til at tage med mig derover… men min overtalelsesevner er altså næsten ikke eksisterende.
    (Og jeg er ikke kommet fra at ville spille byspil, det er rocker hyggeligt)

    Gloria Mundi: Jeg gider ikke læse 6 siders teori når jeg skal forberede mig til et scenarie. Slut. Det skal være et tilvalg, hvis det endeligt skal være der. Jeg tror også de får problemer med tilmeldinger. De eneste der har forsøgt at få mig med er enten de tre arrangører eller en enkelt fra TRoA der ikke lige havde læst hjemmesiden og ikke vidste at man ikke måtte stille med sin egen gruppe. Det kommer ikke til at du for mig.

    Noget om helte: Efter at have spillet en enkelt kampangespilgang og et enkelt scenarie i Niarham så frygter jeg ikke det så meget. Gamismen er en del af de fleste ‘gode’ scenarier. Her er der fokus på spillet i rollespillet og det bliver interessant.

    Jeg tror dog at det gamistiske ikke bliver grundfæstet med ‘det er et spil som det gælder om at vinde’, men ‘det er et spil, med mange regler, som det gælder om at vinde’. Snyd tror jeg ikke vi kommer til at kunne opdage, da reglerne muligvis vil være meget omfattende. Men det er en lille frygt. Et spil med mange regler kan godt være interessant, men det fører mig til en anden problemstilling, der i høj grad er afledt af denne første problemstilling:

    Abstraktionsgrad. Jeg føler større frygt for at min illusion bliver brudt af folk der siger 2 i skade eller skulle acceptere at en snor i luften er en mur.

    Selvfølgelig er det her ikke en kritik. Det er ikke hvad jeg har oplevet til andre sjællandske scenarier og det regner jeg heller ikke med bliver situationen. Men det er jo ikke folk med mine holdninger der laver spillet, så det skaber atlid lidt uro i maven.

    Jeg er dog overvældende positiv for Noget om Helte. Så de skal ikke være triste hvis de læser dette.

  • Ida Tjell skriver:

    Jeg har haft præcist de samme betænkeligheder med Gloria Mundi som dig – at jeg ikke tror på at de kan lave den mængde roller i tilstrækkelig god kvalitet. Men måske får de ikke brug for så mange roller….

    Jeg synes der er en enorm mangel på interessante spil til sommer. Noget om Helte er gamistisk og fantasy – to ting, som ikke interesserer mig. Heldigvis var jeg til knudepunkt og har nogle scenarier i kikkerten til sommer/efterår:

    Just a little lovin’ i Norge: http://just-a-little-lovin.blogspot.com/

    Kapo i DK: http://www.youtube.com/watch?v=4Ddq8HjVaQY

    Project system: http://www.projekt-system.cz/en/

  • Kapo har jeg senest fået kig på i dag, men de to andre har jeg set tidligere. Det i tjekkiet lyder spændende, men jeg ved ikke om jeg har lyst til at rejse til tjekkiet for at spille rollespil – hvis jeg tog afsted med nogle folk jeg kendte og kunne dele oplevelsen med, så måske.

    Just a little lovin’ er en fantastisk ide, men jeg ved ikke rigtig om det er min boldgade. Det vil være lidt af en udfordring i al fald – ikke så meget grundet det homoseksuelle tema, men mere fordi jeg ikke rigtig ved om jeg kan sætte mig op til det med et scenarie baseret på følelser.

    Kapo mangler jeg endnu at læse op på. Jeg frygter lidt det er “test grænser” scenarie og det føler jeg ikke rigtig noget behov for, men jeg vil vente med fordommene til jeg har læst noget mere om det.

  • Karina Worninger skriver:

    Hej Kåre..
    Jeg vil tillade mig at rette dig, da jeg tror du har misforstået hvad Sensommerdrømme går ud på.

    Jeg skriver ikke dette for at lyde sur eller forsmået over at du fravælger det scenarie jeg arrangere, men for blot for at udrede eventuelle misforståelser.

    Det med at Sensommerdrømme minder om “gamle jyske scenarier” har jeg hørt før, men vil dog gøre opmærksom på at vi skiller os ud.
    Det er ikke et scenarie hvor man udspiller en almindelig hverdag i en middelaldersetting. Det er stadig et fantasyscenarie, med “overnaturlige” væsner. De er dog ikke spilbare for spillerne.
    Scenariet finder heller ikke sted i en by, men på en markedsplads, som ligger på en af fraktionernes hellige plads. Selve settingen er det årlige høstmarked hvor de forskellige fraktioner har hver deres årsag, udover handel til at komme på markedet.
    Ja det er en rammefortælling, men det er ikke tiltænkt som en “slags ferie i underligt tøj”. Ja folk er velkommen til kun at være der og hyggespille,for det vil vi ikke nægte folk, men samtiddig ligger vi også op til mere end bare hygge og “lad os lege middelalder”.
    Ja vi har bevidst valgt at sige at adelige og disideret militær ikke findes i vores land, da vi gerne vil rykke spillet ned på et karakter vs karakter plan, så alle får en mulighed for spil, frem for “højere rangerede” roller, som man desværre ofte ser til mange fantasykampagner/scenarier.
    Jeg håber at du har mod på at kigge næmere på vores hjemmeside og læse vores materiale igennem, og se om du stadig mener det samme. I så fald så har vi fejlet i vores formidling, og det ville være rart at vide hvis det var tilfældet.
    Med venlig hilsen hovedarrangøren til Sensommerdrømmer
    Karina Worninger

  • Karina;

    Du er meget velkommen til at forsøge at udrede misforståelser. Som jeg skrev læste jeg ganske simpelt ikke hele hjemmesiden igennem, så min opfattelse er sikkert ikke fuldstændig identisk med den, I gerne vil have potentielle spillere har.

    Dd fra det du skriver ser jeg stadig ikke hvordan spiloplevelsen kommer til at skille sig væsentligt ud. At stedet “i spillet” er en markedsplads i stedet for en landsby og at der er fantasy som ikke er spilbart (hvilket også har været kendetegnet for mange jyske sommerscenarier i øvrigt) gør jo ikke, at spiloplevelsen i sig selv bliver markant anderledes.

    For mig er der følgende karakteristika:
    – Spillerne spiller “almindelige mennesker”.
    – Det er en “fantasy light” setting.
    – Det er et rammescenarie.
    – Fokus er på intrigerne spillerne imellem og måske på udforskning af “mystiske ting i skoven” (men – som ved så mange andre scenarier der har det som del-element kan dette næppe levere underholdning til hele scenariet hele tiden).
    – Det er en eller anden form for mærkedag, for hvis dagene var helt tilfældigt valgt, er det alligevel for kedeligt.
    – For en ikke ubetydelig del af spillerne vil der være en del spilletid der går med hverdagsopgaver; madlavning, indkøb, opvask, osv.

    Alt dette er f.eks. karakteristika for Khypris I-III (og måske IV), Pleitdorf I+II og en god portion af Einherjernes scenarier (særligt dem efter Anno Domini).

    Er der nogen af ovenstående karakteristika der er forkerte? Eller mangler jeg nogle fundamentale?

  • Stephan Melin skriver:

    Og jeg er jo totalt sløv så jeg har først opdaget du havde skrevet noget nu 😉

    Som jeg også skrev til jer på mailen, så er det selvfølgelig gamistisk, men i lige så høj grad handler det om at få nogle fede oplevelser, og det er jeg sikker på jeres gruppe er perfekt til

    Nej der kommer ingen snore der er en mur 😉 selvom vi er sjællandske gamister, så er der sket en del siden søslottet 4 😛

    Og Mht regler så har vi gjort en del for ikke at ende med de 250 sider, som Tempus-Vivo kan deske op med. Som det ser ud lige nu håber jeg vi kan holde os under 10 sider

    til sidste… Ida jeg syntes du skal tage med til scenariet, og vis du bagefter kan kikke mig i øjne og sige du ikke havde det bare lidt sjovt, så for du pengene tilbage 😛

  • Pingback: Noget om Helte…

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier