Hvad får vi for pengene…

Der har været en del diskussioner omkring hvad man egentlig får for pengene når man betaler for at deltage i et scenarie, og hvilke rettigheder man har. Hvad er et rollespilsscenarie for en ydelse?

Der er egentlig to diskussioner her. Den ene er diskussionen om hvad det er for et produkt. Har man 14 dages returret? Kan man få pengene igen hvis scenariet var dårligt? Hvis det bliver aflyst grundet inkompetence? Hvis det bliver aflyst grundet Force Majeure? Den anden diskussion er hvilke ydelser man kan forvente som deltager og hvad de bør/kan koste. Skal arrangørerne forsøge at spare alle de penge de kan og knokle røven ud af bukserne for at gøre det så billigt som muligt – måske endda nærmest betale for retten til at lave et scenarie? Eller skal man i stedet indstille sig på at dygtige arrangører er timelønnede til en 150-200 DKK i timen gennem hele projektet?

Den første diskussion vil jeg lidt gå udenom her; primært fordi jeg ikke selv er helt afklaret med hvad jeg mener, for jeg synes begge sider har valide argumenter. Men den anden diskussion vil jeg gerne kigge lidt mere på.

I forhold til de konkrete, håndgribelige ydelser er der ret stor forskel i år. Vi snakker altså om hvilke logistiske ydelser / fysiske produkter / synlige services man som deltager får. For at lette den videre snak kalder jeg dem for synlige services. Alle de andre ting man får for sine penge kalder jeg usynlige services.

I den ene ende af skalaen ligger City of Cities. Her betaler du så meget som 600 DKK og de synlige services du får er festivaltoiletter. Området er semi-offentligt (de kan ikke forbyde folk at komme ind på området), der er ikke mad eller indkvartering inkluderet i prisen og de ting der laves (f.eks. en Jugger-arena) har ikke nødvendigvis relevans for alle deltagernes spil.

I den anden ende af skalaen ligger det (evigt-billige) Krigslive VI. Her fik du Godik-toiletter, fuld forplejning i næsten 3 dage, og indkvartering (indflytningsklart) for så lidt som 550 DKK (500 DKK hvis du var medlem af Einherjerne). Du får rigtig mange synlige services for dine penge.

Er City of Cities dyrt og Krigslive billigt? Der er ikke tvivl om at Krigslive er billigere end City of Cities (og her glemmer jeg lige at folk kan have betragtelige udgifter til et scenarie udover deltagergebyret), men at sige nogle af delene er dyre vil jeg kraftigt modsætte mig.

Hvis jeg skulle finde noget at sammenligne et scenarie med så skulle det nok være en musikfestival – og så ser begge priser ret rimelige ud lige pludselig. Til en musikfestival betaler du rask væk 1000 DKK eller mere for en lille uge hvor din eneste synlige service er toiletter! Og selv den sammenligning er ikke engang helt fair overfor liverollespillene for en festival har tusinder af deltagere om at dele de usynlige services. Et stort scenarie har 450. Så med den sammenligning i mente er City og Cities pludselig ret billigt.

Men hvorfor koster City of Cities 600 DKK når de nu “bare” skal hente nogle skide toiletter? Svaret ligger i de usynlige services. Der er nemlig langt flere udgifter til City of Cities end nogle skide toiletter men for den der ikke har arrangeret et scenarie kan den slags udgifter være svære at se. Det er derfor at vi til Udskud har valgt at have et offentligt budget. Det giver ikke et billede af alle detaljerne, men det giver en smule overblik.

En stor post spillerne sjældent ser er transport. Typisk skal der lejes en varevogn og den skal forsynes med brændstof. Til Krigslive V kørte vi over 2000 km alt i alt – og der var ingen spildte ture, alle ture blev kørt med omtanke. Den slags koster penge. Derudover kan der være transport til møder og workshops inden, som heller ikke er gratis.

PR er en anden post der også sjældent er helt gratis. Man kan godt forsøge at nøjes med forum-indlæg og mund-til-mund men et par plakater og flyers – og måske ligefrem en folder – kan gøre underværker og sprede viden om scenariet til områder hvor arrangørerne ikke selv kommer. En hjemmeside er sjældent helt gratis heller – om ikke andet skal der betales for hosting. Og så har jeg slet ikke kigget på dem der bruger penge på bannerreklamer, T-shirts eller andet ekstra lir…

Props er en anden post der ofte også trækker nogle penge. Der er nogle genstande som arrangørerne er nødt til at stå for. Det kan være rent praktisk – borde, bænke og måske bestik og krus – men det kan også være spilrelaterede genstande, f.eks. at bygge en Juggerarena. Det er ikke gratis at lave den slags selv hvis man laver det selv.

Der skal også ofte bruges noget værktøj og materialer til at få arbejdet til at glide. Selv hvis man ikke skal bygge indkvartering til spillerne så skal arrangørerne stadig have indkvartering et sted og der skal måske sørges for strøm, internet, førstehjælpsudstyr, fjerne affald efter scenariet, ting til efterfest, osv. Der kan hurtigt ryge nogle tusinde kroner på at få en location til at fungere til et scenarie, specielt hvis det ikke er faste bygninger til rådighed i området (og hvis der er det koster de typisk hundreder eller tusinder af kroner at leje).

Alt det her – og en masse andre ting som jeg sikkert har glemt – koster penge. Spillerne ser det ikke – og har de aldrig arrangeret tænker de måske ikke på at det koster penge. Mange af disse udgifter er ikke direkte (eller kun ganske lidt) afhængige af antallet af deltagere så færre deltagere medfører at hver enkelt skal bidrage med et større beløb til de usynlige udgifter. Derfor kan et stort scenarie som Krigslive gøres relativt billigt selvom der er en masse synlige services for spillerne, mens et mindre scenarie let kan blive dyrere for den enkelte spiller.

Jeg ville gerne at spillerne accepterer og indser at de fleste scenarier nu om dage er latterligt billige, og at de – sammenlignet med sammenlignelige arrangementer – sagtens kunne prissættes højere. Det er ikke fordi jeg synes arrangører skal lønnes, men fordi flere penge giver mere råderum til arrangørerne så de kan betale sig fra de værste opgaver og fokusere på de fede opgaver der giver en god oplevelse for spillerne. Til Udskud kunne vi godt have prissat os 100-200 DKK billigere – men så ville vi skulle fjerne en masse af de fine detaljer (f.eks. at ingen af spillerne selv skal lave mad) og/eller vi skulle knokle helt vildt mere under og efter arrangementet. Vi synes de ekstra penge er givet godt ud.

Men jeg må også acceptere, at hvis jeg vil have spillerne til det så nytter det ikke noget at der bliver argumenteret med “Hvis det er for dyrt så må du lade være med at deltage.” og “Budgettet er hemmeligt, men vi laver ikke noget overskud til os selv.”. Åbenhed er vejen frem. Flere offentlige budgetter og mere indsigt i arrangørernes tanker og arbejde vil gøre underværker her!

4 kommentarer til Hvad får vi for pengene…

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier