Workshops er ikke løsningen på alt…
Kommunikation i liverollespil er centralt og forfejlet kommunikation er en hyppig kilde til dårlige oplevelser. Arrangørerne har typisk en masse information de gerne vil formidle – eller de vil facilitere at spillerne formidler information til hinanden. At gøre det på skrift – gennem flyers, hjemmesider og lignende – er den traditionelle model, men den har nogle indbyggede svagheder som relaterer til, at det er envejskommunikation.
Dette har givet workshopmodellen en storhedstid. Nu om dage snakkes der ikke i så høj grad om hvorvidt man skal lave workshops til sit scenarie, men snarere hvornår og hvilke. Man kan lave workshops om alt muligt; det kan både være næsten undervisnings-agtig seance fra arrangører til spiller over diskussioner til en fælles skaberproces for scenariet. Alt kan næsten lade sig gøre.
Selvom jeg skal være den første til at anerkende at workshops har en række fordele, er der bestemt også nogle ulemper, og jeg synes nogle gange de bliver overset.
Det første problem er det mest indlysende. De fleste workshops er obligatoriske (hvis de ikke er forsvinder meget af pointen) og det betyder at medmindre man er villig til at holde dem flere gange betyder det, at deltagere ikke kun skal afsætte spiltidspunktet for at deltage men også workshoptidspunkterne. Folk har kun en vis mængde tid. Det kan tvinge deltagere til at vælge scenariet fra – det skete for flere folk til Babylon.
Det næste problem relaterer til transport. Hvis spillerne alle kommer fra lokalområdet betyder det ikke så meget. Men hvis man skal rejse til den anden ende af landet så kan en workshop hurtigt komme til at koste 500-1000 DKK ekstra i transport, medmindre nogle stykker kan finde sammen og dele en bil. Lang transporttid kan også betyde, at en workshop på en eftermiddag i stedet måske tager det meste af en weekend. Til Babylon brugte jeg omtrentvis 1000 DKK på transport – to ture fra Aalborg til sjælland (en med to og en i fælles bil). Et scenarie på sjælland med en obligatorisk workshop skal være rigtig godt for jeg for alvor overvejer det – medmindre arrangørerne rent faktisk sætter en workshop op i jylland et sted.
Dernæst kommer, at en workshop ikke laver sig selv. Man kan ikke bare indkalde alle deltagerne og så sidde aftenen inden og lave en Power Point præsentation hvor man fortæller om scenariet og så håbe det ruller derfra. Man skal forberede sig ordentligt og sikre sig, at man får maksimalt udbytte ud af muligheden for tovejskommunikationen, og spillerne føler, at de har fået noget ud af at møde op. Tillige skal man naturligvis sikre sig at resultatet af workshoppen rent faktisk bliver brugt videre i processen hvis der produceres noget i form af setting, roller eller lignende.
Jeg har ikke noget imod workshops som sådan. Jeg synes de er et godt værktøj. Jeg vil bare gerne at folk bruger dem med omtanke således at de(n) ekstra weekend(er) føles som tid der var vel investeret snarere end dyrt og avanceret spildtid.
Leave a Reply