2016 til 2017…

Jeg er endnu engang vendt tilbage til mig årlig besøg på bloggen med status på det forgangne rollespilsår mens jeg ser frem til det nye.

2016

Det her er en tradition med et par år på bagen og sidste års indlæg finder du her. Kort opsummeret var ambitionen:

  • Fortsætte med bordrollespil – gerne en 10-12+ spillegange hen over et år.
  • Få Stick Stack til Fastaval og blive nomineret i kategorien for innovation.
  • Sætte et nyt brætspilsprojekt i søen til Fastaval 2017.
  • Få fotodokumenteret og indsamlet data om alle de spil brætspil jeg får spillet i 2016.
  • Genfinde interessen i at male figurer dvs. finde et figurspil du kan få nogen til at spille – evt. 9th age.
  • Tage til Fastaval.
  • Deltage i mindst 3 liverollespilsscenarier.

Hvis man skal sige noget generelt om årets plan var, det at være mindre ambitiøs end de foregående år, og det kan man også se når man sammenligner den med, hvad der kom til at ske. Lad os kigge på emnerne en af gangen.

Bordrollespil har været lidt presset. Jeg tror vi har fået spillet lidt mindre end 10 gange, men det er nok ikke meget galt. Det har været hyggeligt og en god afveksling til de andre ting jeg laver.

Stick Stack kom med til Fastaval og blev nomineret i innovationskategorien – hvilket var vores ambition. Rent mekanisk var spillet dog ikke velfungerende og det kom spiloplevelsen til at bære præg af. Vi må også anerkende at vi brugte for lidt tid på at forholde os til om spillet var et velfungerende spil delvist fordi vi blev optaget af at få det mekaniske til at fungere og delvist fordi vi begge var travle og boede lidt for langt fra hinanden. Det var en fed proces men også lidt ærgerligt at vi ikke fik løftet spillet til sit potentiale.

Jeg indsendte to oplæg til Fastaval 2017 med spil og det ene kom med – Kingmaker. Spillet tager udgangspunkt i konceptet om “kingmaker” i brætspil – altså at en spiller ikke kan vinde, men med sine handlinger i stedet afgører hvem der kommer til at vinde. Her er det så både tema og spilemekanik hvor man vinder ved at være den, der giver en af de andre spillere kongemagten. Jeg synes der er nogle gode ideer men jeg har stort set ikke haft lejlighed til at arbejde på det i efteråret og det er lidt svært for mig at komme tilbage til lige nu. Der skal nok komme noget med til Fastaval – spørgsmålet er hvor velproduceret det bliver.

Fotodokumentationen af brætspil for 2016 fungerede. Jeg fik ikke taget billeder af alle spil men jeg har noteret dem alle og fået billeder af alle nye spil herunder en kort anmeldelse som er lagt på facebook. 217 brætspil blev det til i alt i 2016 hvilket er ganske tilfredsstillende. Her er et par observation ud af det indsamlede data;

  • Jeg har over året vundet ca. 10 % flere spil end jeg gennemsnitligt burde men det har varieret noget hen over året – i Februar tabte jeg 29 % flere spil end jeg gennemsnitligt burde.
  • One Night Ultimate Vampire topper listen med flest spillede spil (35) med Secret Hitler (26) og Pandemic Legacy (17) efter. Af de tre er det kun Secret Hitler jeg stadig spiller.
  • Der har gennemsnitligt været ca. 4,25 spillere, men trækker vi One Night Ultimate Vampire og Secret Hitler ud (som begge både understøtter og fungerer fint med mange spillere) så falder gennemsnittet til 3,75.
  • Jeg har spillet i alt 69 forskellige spil
  • 15 % har været co-op, resten kompetitivt.
  • Jeg spillede flest spil i marts (60) og færrest i Juni (1).
  • Lidt trends; I januar (og marts) var det Pandemic Legacy der fyldte. I Februar kom One Night Ultimate Vampire til og det fyldte i februar-marts-april. Maj-juni-juli-august-september var præget af meget få spil der blev spillet mere end en gang men i oktober tog jeg til Essen Spiel og Secret Hitler ankom hvorefter Secret Hitler og spil fra Essen dominerede resten af året – særligt Icecool og Welcome to the Dungeon som er ret casual begge to.
  • Selvom jeg elsker hidden identity games og har spillet dem rigtig meget (Secret Hitler, One Night Ultimate Vampire, Spyfall, Avalon) er min observation at jeg vinder omtrentvis lige præcis det antal jeg skal rent statistisk. Taget i betragtning at jeg generelt set ellers vinder en del spil og anser mig som ganske kompetent til disse spil har jeg en ide om at de har tilfældigt sammensatte hold kombineret med det tunge sociale element gør, at det er meget svært at opnå at vinde markant flere, end man statistisk burde. Eller sagt med andre ord – selvom man er god, er det at man bliver sat på tilfældige hold en udjævnende faktor der gør, at man ikke markant oftere er på et vindende hold.

Alt i alt synes jeg det har været fedt at få en ide om omfanget jeg spillet og have lidt data at lege med.

Genfinde interessen i at male lod vente på sig. Den første del af året lavede jeg meget lidt med figurer og selvom jeg fulgte en del med i udviklingen af 9th age kom jeg ikke rigtig til at lave særlig meget med mine 9th age figurer og der var næsten 12 måneder hvor jeg intet malede eller modellerede.

På Essen Spiel faldt Mikkel og jeg over Hawk Wargames og deres to sci-fi spil Dropfleet Commander og Dropzone Commander. Det er hhv. et rumskib- og land-kampspil der opererer i samme setting og som kan spilles sammen. Figurer og regler var lækre og vi endte med at tage det med hjem og jeg har både modelleret, malet og i det hel taget kastet kærligheden på Dropfleet Commander og vi er nu en håndfuld der har købt flåder og begynder at spille i det nye år – og en god bid af mine flåde er allerede malet. Så interesseren er bestemt kommet igen.

Jeg var på Fastaval. Ret meget mere er der nok egentlig ikke at sige. Det var hyggeligt som de forgangne år. Jeg tog også til Forum. Det var også en fin oplevelse.

Liverollespil gik ikke som forventet. I sidste ende kom jeg kun til et (større) liverollespilsscenarie sidste år nemlig Magtens Stad. Det var en rigtig god oplevelse (jeg fik desværre ikke skrevet en anmeldelse og det er nok for sent nu) men der var ikke rigtig andet der lokkede mig nok til at få mig til at prioritere tiden. Selvom jeg godt kan finde pengene til at tage til scenarierne i Polen så synes jeg det samlede prisskilt kontra min forventede oplevelse ikke virker tillokkende – der er simpelthen andre ting jeg hellere vil bruge tid og penge på. Jeg tror måske min konklusion er, jeg er blevet mere kræsen ifht. liverollespil fordi jeg synes ressourcerne jeg skal investere deri giver mig mere, hvis jeg investerer dem andetsteds – figurspil og brætspil særligt.

Jeg fik dog også fornøjelsen af at blive involveret i Orkerne Kommers Sommerskole i 2016. Det var næsten en uge hvor vi underviste, coachede og inspirede en masse up-and-coming arrangører. Det var en rigtig fed oplevelse som jeg godt kunne finde på at gentage i 2017. Mit primære aberderbei var at det tog næsten en uge af sommerferien som der i forvejen er eftertragtet. Men vi må se hvordan det ser ud i 2017.

Alt i alt er jeg godt tilfreds med rollespilsåret 2016.

2017

Men nok om 2016 – nu skal vi se fremad.

Bordrollespil. Jeg har egentlig ingen klare ambitioner her. Jeg vil gerne vedblive med at spille det jeg spiller nu, men jeg har det ikke som sådan som en ambition. Ikke fordi det ikke er hyggeligt (for det er det) men fordi jeg nok ikke aktivt ville søge noget nyt, hvis jeg pludselig ikke var i noget. Det er ikke der jeg har fokus lige nu.

Brætspil er fortsat et aktivt område. Jeg har stadig ambition om at færdiggøre Kingmaker til Fastaval 2017. Om jeg vil designe noget nyt derefter afhænger nok lidt af hvad der sker. Jeg har egentlig lyst til at lave noget, men jeg kan mærke, at jeg helst vil lave det sammen med nogen og helst op imod en deadline. Jeg har ikke som etableret mål at deltage til Fastaval 2018 med et brætspil. Jeg har dog et andet brætspilsprojekt i pipeline – Tactile! – som jeg håber at jeg og Thomas Aagaard som jeg laver det med, kan arbejde videre med i 2017.

I forhold til dokumentation vil jeg fortsætte med at dokumentere mine spil – primært for at samle lidt mere statistik men også fordi jeg kan se, at det motiverer mig til at få spillet. Jeg vil dog gerne forsøge at flytte fokus så jeg spiller flere længere spil – 2016 var præget af casual spil fordi jeg ubevidst havde en ambition om at få spillet mange spiller. Jeg har således til ambition at spille flere lange spil og dermed antageligvis også færre spil.

På figurspilsfronten står den på Dropfleet. Jeg har til formål at få samlet og malet 3.000 point Post Human Republic og få lavet passende mængde terræn til mig selv og/eller TRoA. Derudover vil jeg smage på en anden fraktion – antageligvis Shaltari. Vi skal have startet en kampagne / turnering i TRoA og jeg vil også gerne – om muligt – ud og spille med nogle andre et sted i Danmark eller udlandet.

Jeg har også til ambition at få læst 9th age version 1.3 og få taget stilling til hvad jeg vil her. Jeg vil gerne spille 9th age men med version 1.3 har de fjernet nogle af de ting der appellerede til mig. Jeg tror tidligst jeg får set på at lave noget organiseret i forsommeren.

På con-siden er der heller ikke så meget nyt. Jeg vil endnu engang til fastaval og jeg forventer nok også at tage til Forum selvom det ikke decideret er en ambition. Det var en fin oplevelse sidste år men det var ikke fordi den gav mig vildt meget. Det er mere menneskene end indholdet – men det er også en god begrundelse.

Liverollespil – ah ja, det er jo det det hele drejer sig om her på bloggen (originalt, i al fald). Der kommer nok til at ske lidt mere i 2017 end i 2016.

For det første har jeg nu meldt mig til Krigslive XIII. For første gang siden X’eren. Oplægget var interessant og det lader til at Steffen kan banke et Niende Stirland i ordentlig størrelse sammen – han har også markant bedre kontakter ifht. at skaffe nyt blod i TRoA end jeg har. Jeg glæder mig til at komme afsted.

Derudover er der sommerskolen. Hvis den bliver til noget i 2017 (som det lader til) er det også umiddelbart min ambition at deltage. Det er godt nok lang tid, men det var også en god oplevelse.

Derudover er der jo Khypris år 1 Rerun. Jeg er sådan lidt både-og. Jeg havde et fantastisk Khypris År 1 men det var også båret af rollen – og jeg kommer ikke til at spille samme (eller en lignende) rolle, ej heller vil det give mening for mig at genbesøge den. Jeg er ikke helt kørt op på hvad jeg skal spille i stedet.

Derimod er det planen at tage til Pendragons Ære. Det er en flok af de nye kræfter i TRoA der står bag og det ser spændende og anderledes ud.

Jeg ved ikke om jeg skal mere liverollespilsmæssigt. Hvis der er andet spændende så springer jeg på men mit fokus og min energi ligger andetsted.

Slutteligt vil jeg gerne bruge mere tid i TRoA. I forhold til hvor meget frivilligt arbejde jeg lægger der (det meste foran en computer) og hvor meget af mit hjerteblod der ligger i den forening, så er jeg der alt for lidt. Derfor vil jeg gerne være der mere. Jeg kunne godt konkretisere det noget mere, men det vil jeg ikke. Det drejer sig om at lave flere aktiviteter der og hænge mere ud der. Mere kompliceret end det er det ikke.

Det blev dog alt i alt også til en del som opsummeret herunder:

  • Tage Kingmaker med til Fastaval.
  • Få arbejdet mere med Tactile!
  • Få malet 3.000 point PHR, få lavet / malet terræn dertil, og få lavet turnering eller lignende aktivitet omkring det i TRoA regi.
  • Få taget stilling til 9th age version 1.3 – hvad skal jeg? Og hvis jeg vil mere med det, få lavet noget organiseret i TRoA.
  • Deltage i Fastaval.
  • Deltage i Krigslive XIII og Pendragons Ære.
  • Deltage til sommerskolen.
  • Være mere i TRoA.

Det var tankerne for rollespilsåret 2017 – jeg glæder mig :-).

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier