Spiller mod spillet…

Lidt affødt af mine tanker omkring liverollespils-brætspils-hybrider, kom jeg til at tænke i en anden retning omkring det. Hvordan kan man lave sådanne spil, så spillerne spiller mod spillet?

Der er jo masser af brætspil hvor spillerne sammen dyster mod spillet (det jeg har bedst kendskab med er Shadows over Camelot men det er jo langt fra det eneste). Sådanne spil kan f.eks. skabes ved at spillerne selv skal vælge hvordan de vil bidrage til nederlaget og så håbe at de når at vinde inden da. I Shadows over Camelot skal man f.eks. vælge en “ond” handling hver runde; f.eks. at tage skade eller at belejringen omkring Camelot bliver stærkere. En anden model er, at man i starten ikke er klar over hvilke ting der gavner eller modarbejder sejren fordi sejrskriterierne først bliver sat senere i spillet. I Betrayal at House on the Hill spiller spillerne i første omgang sammen og senere  bliver en eller flere af dem udvalgt til at være “ondskaben” og de øvrige spillere skal bekæmpe vedkommende (der er også situationer hvor ingen spiller bliver udvalgt til at være “det onde”).

Jeg kan let se, hvordan man i det strategiske element kan sætte spillerne hindringer i vejen til at vinde – det er jo i høj grad at kopiere funktionaliteten fra brætspillene. Jeg kan også se hvordan man kan gøre det i den fysiske dimension – det er et spørgsmål om at have nogle NPCer der lægger hindringer i vejen fra spillets side.

Men hvis man nu ikke har lyst til en traditionel “spillerne mod NPCerne” struktur, hvordan kan man så lægge hindringer ind i den fysiske dimension? På en eller anden måde skal man have spillerne til ubevidst at spænde ben for hinandens bidrag til sejren. Så selvom de alle arbejder mod samme mål, så vil suboptimering gøre, at de i deres forsøg på at bidrage samtidig gøre det sværere for de andre.

Men at sætte sådan en struktur op vil jo hurtigt føre til at spillerne “regner den ud” og vælger nogle spillere ud som ikke skal spænde ben for de andre spillere gennem deres handlinger, f.eks. gennem inaktivitet. Og så er vi tilbage til, at vi kun kan gennemføre disse handlinger gennem ren brætspilsmekanik udenom den fysiske dimension.

Jeg er sikker på at det kan gøres på en eller anden måde – og måske endda er gjort allerede – jeg mangler bare lige den god indgangsvinkel til hvordan. Er der nogen der har nogle forslag, tanker eller erfaringer?

6 kommentarer til Spiller mod spillet…

Leave a Reply

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier