2024 til 2025…
Det er den tid på året – det årlige indlæg. I år kommer vi til at grave lidt ned i nogle ting der ligger udenom, for nørdåret i år har i høj grad været formet af alt det, der ikke er nørdet.
2024
Som oftest plejer vi med at starte med ambitionerne. Men jeg vil egentlig gerne starte et andet sted.
2024 har været et virkeligt krævende år. Det skyldes en kombination af faktorer. Særligt fra sommerferien og frem har været hårdt. Jeg plejer normalvis kun meget perifært at dykke ned i den del der ikke vedrører nørderiet, men i år gør jeg en undtagelse. Som så meget andet på bloggen er det jeg skriver først og fremmest for min egen skyld – og det her er en fin måde for mig at reflektere over 2024.
Den første jeg vil nævne er arbejde. Det er egentlig ikke fordi jeg har arbejdet helt vildt meget i år – jeg tror når året er omme så har jeg vel lagt i snit knapt 40 timer om ugen hen over året. Men der er sket rigtig mange ændringer i år og siden August 2023 har der ikke været sådan rigtig roligt i særlig lang tid – hele tiden en ny større forandring der lige er gennemført eller på vej. Jeg har også følt mig nærmest kronisk bagud og fra ca. maj og frem haft rigtig svært ved at finde nogle ekstra timer at lægge selv når det rent faktisk kunne flytte noget. I lange perioder har jeg ikke levet op til mine egne forventninger til mig selv – jeg er heldigvis selv min egen hårdeste dommer og min chef er på ingen måde utilfreds, men det æder stadig en del af min energi. Ærlig talt forestiller jeg mig først arbejdssituationen bliver markant anderledes medio / ultimo 2025 som det ser ud lige nu. Heldigvis er jeg kommet lidt tættere på at leve op til mine egne forventninger, det hjælper gevaldigt. Men arbejde har fyldt og fylder mere end det normalvis gør.
Så har vi haft lidt kampe med en af vores naboer. Jeg har ikke særlig meget lyst til at uddybe et sted der trods alt er offentligt, men det har både taget rigtig meget energi og glæde og har ledt ud i, at vi faktisk har besluttet at flytte, for der er ikke udsigt til en løsning vi kan være i. Hvis man vil høre mere, så må man fange mig personligt. Selvom vi traf beslutningen for nogle måneder siden har der været lige præcis nul ressourcer til at arbejde med det. Vi er nok slut Q1 eller Q2 inden vi kan gøre de ting, der gør vi kan sætte huset til salg.
Så blev 2024 året hvor jeg begyndte til træning for min gamle knæskade som jeg erhvervede mig til Første Søndag tilbage i 2004. Det har været virkelig godt. Både at bruge min krop lidt mere, men også at få målrettede øvelser til at styrke mit knæ – for første gang i 5-10 år fungerer det meget tæt på normalt (helt normalt er ikke realistisk). Problemet er bare, at det tager afsæt i to ugentlige hold hhv. tirsdag og torsdag som både æder af min arbejdstid og af min familietid. Måske kan jeg i 2025 ændre lidt på modellen så det ikke æder helt så meget tid, men lige nu er det situationen og det bliver det ved med at være noget tid endnu, for det gør en stor forskel for min krop.
Så har vi vores fantastiske datter. Før i år har hun ikke rigtig haft nogle fritidsaktiviteter (hvis vi fraregner to besøg til spejder året før), men 2024 blev året hvor hun både startede til svømning og dans. Særligt det første er hun virkelig en haj til (pun intended!) så nu går hun til svømning to dage om ugen og dans en dag om ugen – så der er aktiviteter både onsdag, lørdag og søndag. Fedt hun er afsted, men øv fordi det er med til at presse ressourcerne på ugentlig basis endnu mere – selvom mormor er en stor hjælp ifht. svømning om onsdagen (ellers var det helt umuligt).
Slutteligt bør jeg nok også nævne, at jeg har haft nogle mere personlige problemer som også har taget rigtig meget af min tid, energi og glæde. Igen har jeg ikke meget lyst til at uddybe et offentligt sted. De har særligt fyldt her sidst på året. De har nok udgjort den største krise i mit liv de sidste 10+ år. Jeg er generelt ret åben omkring hvad der sker i mit liv, men det her er af en natur hvor det bliver meget privat og hvor det kræver en meget lang forklaring for at jeg er sikker på, at modtageren forstår hele situationen. Derfor er det kun Majken og to andre personer der kender detaljerne – de fleste andre der kender lidt til det er egentlig bare blevet mødt med, at jeg har været ked af det og jeg ikke har haft lyst til at uddybe. Det korte af det lange er, at det værste er forbi og det er gået fra at være “en krise” til at være “noget, der skal arbejdes med”, men det kommer fortsat til at trække tråde ind i 2025. Jeg håber når jeg skriver det tilsvarende indlæg på kanten mellem 2025 og 2026 kan jeg læse det her og glæde mig over, at det heller ikke længere er noget der på samme måde skal arbejdes med.
Nå, det blev en ret negativ opsummering af 2024. Selvom kriser og pres i år har været på et niveau ulig tidligere i mit liv og det i perioder har dikteret mine prioriteringer ret klart, så har jeg stadig utroligt meget jeg er glad for og overordnet set så føler jeg mig – i mangel på et agnostisk udtryk – velsignet over alt det gode i mit liv. Min kone og min datter. En helt masse andre mennesker – venner, familie og bekendte – som jeg alle sammen ser meget mindre end jeg ønsker, og som alle er dejlige på hver deres måde. Et udfordrende arbejde som giver mig stor økonomisk frihed. Et dejligt hjem og et helbred som på mange måder er bedre end det har været i et årti. En masse gode fritidsaktiviteter som fylder mig med energi og gejst. Så jeg er ret glad for mit liv – det har bare også været rigtig, rigtig hårdt i 2024.
Så – uden yderligere omsvøb – lad os samle op på 2024 med ambitionslisten:
- Spillerummet
- At få den lampe gjort færdig.
- Figurspil
- Ingen ambitioner.
- Liverollespil
- Ingen ambtioner.
- Bordrollespil
- Fortsætte med Ruins of Symbaroum – og hvis kampagnen slutter, spille noget andet bordrollespil med de samme folk.
- Hvis der kommer en ny mulighed for mere bordrollespil vil jeg overveje den, men jeg har svært ved at få mere ind i kalenderen, så det vil kræve noget andet forsvinder.
- Brætspil
- Mindst 300 timers design, mindst 10 timer hver måned.
- En månedlig testaften i Aalborg.
- 40 nye spil med andre spillere. Mindst 20 spil der er spillet mindst 5 gange hver, også med andre spillere.
- Deltage til Essen Spiel med mindst 6 designs i tasken jeg har en anpart i.
- Skrive kontrakt på mindst 3 spil.
- Fortsætte brætspilsgruppen (Kings Dilemma gruppen).
- Fortsætte med gammelmandsholdet.
- Mindst en spilledag med Mads og Allan, måske et par mere med andre folk.
- Nørde-events
- Deltage til TRoA Vinterlejr og have mindst en prototype med.
- Deltage fredag til Århus brætspilsfestival.
- Deltage til Fastaval 2024 med Railforge og meget gerne få en nominering.
- Kun pitche et spil til Fastaval 2025 hvis vi på pitch-tidspunktet har en spilbar, fornuftig prototype.
- Deltage til Designer retreat en enkelt dag.
- Deltage til TRoAs udvalgstur.
Spillerummet – der er sgu’ intet sket. Det har hele tiden bare været mindre vigtigt end alt muligt andet. Jeg ser det ikke ændre sig anytime soon. Det fungerer som det er.
Figurspil – jeg har malet lidt et par gange hen over året. Mest terræn. Noget sammen med datteren, en lille smule alene. Jeg har også samlet nogle ting. Jeg har købt en bygning fra Ibuiltit på Essen Spiel som jeg hyggede mig med at samle på nogle af mine og Majkens kæresteaftener (hvor hun har samlet booknooks og vi har hørt lydbog). Derudover har jeg købt stort ind på Dungeons and Lasers Caves crowdfunding som er præmalet modulært terræn. Jeg har fået early bird delivery og en del af det har jeg klippet ud. Det er en meget hyggelig omend lidt ensformig aktivitet som man fint kan gøre mens man laver noget andet.
Liverollespil – det er gået præcist som jeg regnede med – jeg har intet lavet eller planlagt.
Bordrollespil har været et fint år. Det har været svært at finde Symbaroum spillegange, men vi er trods alt kommet op på i alt 9 spillegange. Der er nogle virkelig fine rollespilsøjeblikke og udforskningen af settingen er spændende. Med det sagt har det været en af de ting der særligt i sidste halvår har været presset og jeg kan se at det fortsat er svært for vores gruppe at finde datoer – så der kommer let til at gå en måned eller mere mellem vi spiller.
Der har selvsagt ikke været tid til at føje noget nyt til i år. Men vores gammelmandshold har igen ændret indhold og er igen et bordrollespilshold med D&D 5E. Det er Jens der er spilleder så jeg har fornøjelsen af at være spiller. Vi har også haft rigtig svært ved at finde spilletider, men en lille håndfuld spillegange er det blevet til. Jeg morer mig med min paladin-snart-sorcerer som ikke er særligt skarp men stærk og lækker (i al fald i hans egne øjne). Der er også rigtig meget underholdende rollespil, men måske en anelse mere monty-python end Symbaroum.
Brætspil er den store aktivitet men også der hvor jeg har skåret rigtig meget i takt med andre ting, har taget tiden.
Til min overraskelse har jeg faktisk næsten nået time-målet. Det blev til lige omkring 375 timer (så langt så godt) men november nåede som den eneste måned ikke over 10 timer – presset de sidste måneder i året kan ses her, hvor jeg har været nødt til at vælge spildesignaktiviteter fra.
Den månedlige testaften gik fint i starten af i år, men den sidste halvdel af året har jeg ikke haft overskud til at arrangere noget. Det er jeg noget ærgerlig over, for jeg synes vi havde bygget en fin gruppe op. Jeg håber at samle det op igen i starten af 2025.
På spillesiden er det også blevet til mindre end forventet. Lige knapt 30 nye spil og et par spil fra at nå de 20 spil med 5 gennemspilninger hver. Jeg har simpelthen haft mindre tid til at spille – særlig Essen Spiel udmærker sig ved at jeg stort set ikke spillede et spil. Jeg har mange spil på hylderne jeg glæder mig til at spille, når der bliver lidt mere tid.
Jeg var til Essen Spiel og der var 6 spil i tasken jeg havde været med til at designe. Forberedelserne var dog alt for hårde var ved at knække halsen på både Mads og jeg – vi har givet håndslag på en helt anden tilgang næste år for det var simpelthen for hårdt. Jeg tror vi skruer lidt ned for antallet af spil og satser lidt mindre på Essen. I stedet har vi mange kontakter og kan bedre pitche spil vi tror på når vi har dem klar.
På kontraktsiden gik det heller ikke helt som planlagt. Vi havde en kontrakt der lå lige til højrebenet da året startede men long story short blev den ikke til noget. Vi havde en anden som heldigvis blev til noget – men hvor det reelle arbejde og den reelle udgivelse stadig ligger lidt ude i fremtiden. Essen Spiel har et par lovende leads, men af det vi har lavet sammen er der intet der hidtil har givet os et konkret kontrakttilbud. Jeg forventer der er en eller to af dem der ender med et munde ud i et tilbud, men det kan tage nogle måneder endnu. Så det blev kun til en kontrakt i 2024.
Brætspilsgruppen kører fortsat med udgangspunkt i hver anden onsdag. Vi er alle travle på hver vores måde så det er ikke usædvanligt vi mangler en spiller eller må lave en aflysning, så det er ikke blevet til så mange større, nye spil i år, men det er stadig min primære kilde til at få spillet lidt brætspil og det er dejlige mennesker.
Det blev ikke til endnu en spilledag med Mads og Allan i år. Forhåbentligt bliver det til noget i det nye år.
Jeg kom til vinterlejr. Jeg havde også en prototype med som blev testet og det er en af de mest lovende vi havde med til Essen Spiel. Det var et af brætspilshøjdepunkterne at være afsted fordi jeg fik spillet en masse.
Jeg deltog også til Århus brætspilsfestival om fredagen. Det var som altid en fornøjelse. Til dels for at få noget testet men i lige så høj grad for netværket og snakke med andre spildesignere.
Fastaval 2024 med Railforge var også noget der fyldte meget i foråret. Railforge var også en dræber – den åd al vores designtid i foråret og var reelt set en forhindring ifht. vores andre ambitioner. Vi fik ikke mindre end to nomineringer – bedst formidlede brætspil og bedste brætspil – men vandt ikke noget. Så vi nåede målet men det kom til at æde for meget tid og energi.
Målet om kun at pitche hvis jeg havde en spilbar, fornuftig prototype holdt ikke. Jeg fik en ide et par dage før som jeg 24 timer før Fastaval fik manifesteret i et pitch til et spil jeg synes var rigtig sjovt. Men ærlig talt… jeg havde jo ikke tiden, det var idiotisk. Heldigvis blev det afvist – jeg antager det var fordi det ikke var modnet. Jeg synes stadig ideen er god – hvis tiden kommer til det vil jeg gerne arbejde med det og pitche noget jeg har en lidt bedre ide om rent faktisk kan spilles til næste år.
Jeg var ikke på designer retreat. Vi endte med at tage en uges ferie Portugal (bedste ferie i mange år!) og det faldt sammen med designer retreat. Øv, men sådan var det.
TRoAs udvalgstur faldt i år i efteråret og jeg tog både afsted og var med til at arrangere det. Vi ændrede mange ting – nogle til det bedre, nogle til det værre. Det var fedt at prøve at lege lidt med formatet. Selve turen var god omend den for mig faldt midt i den føromtalte krise som lagde lidt en dæmper på fornøjelsen.
Alt i alt når jeg kigger på listen så er det kun lykkes med at indfri cirka halvdelen af målene. Set i lyset af det år jeg har haft er det egentlig mere end jeg havde ventet, men jeg tænker jeg skal gentænke hvordan jeg sætter min ambitioner for næste år, for jeg tror næste år bliver rigtig travlt med alt muligt andet. Men lad os blive mere konkrete
2025
Lad os starte med spillerummet. Selvom det ville være rart både at gøre lampen færdig og at lave et nyt spillebord så er det simpelthen ikke så vigtigt, at det kommer til at blive en prioritet. Så ingen planer for spillerummet.
Figurspil. Warhammer: The Old World er udkommet og det har jeg jo haft lyst til at samle op igen. Men som med så meget andet – jeg skal ikke starte nye aktiviteter op lige nu. Det jeg dog gerne vil gøre er at male lidt – gerne sammen med datteren – og samle nogle ting (mest terræn) som kan bruges til bordrollespil.
Ifht. liverollespil har jeg sagt ja til at deltage til et sidst i August som laves af Einherjerne – Krigens Arv. Det er det gode endagsformat og relativt overskuelig forberedelse – så meget underholdning for en overskuelig mængde forberedelse. Jeg har også haft lyst til at deltage i Krigslive XX fordi det har været så stor en del af mit liverollespilsliv – jeg var med til de første 10, været officiel arrangør på to og været en af hovedpersonerne i at sætte retningen for det indtil vi overdrog det til Landsforeningen. Men jeg har virkelig brug for at se på mine aktiviteter med kritiske øjne. Så det må blive Krigens Arv i 2025 og ikke Krigslive XX.
Vi har planlagt spillegange for Symbaroum frem til sommerferien og jeg glæder mig til at spille. Lørdag er blevet en lidt træls dag, men da spilleder er udenbys er det den eneste realistiske mulighed. Men det er virkelig godt rollespil og jeg påtænker at fortsætte det gennem 2025.
Gammelmandsholdet spiller også bordrollespil i tiden og det håber jeg vi bliver ved med. Jeg nyder det selvom det har været svært både at sætte spilledage og vi har været noget afbudsramt. Planen med den kampagne vi kører nu er at den skal køre langt op i levels og hvis vi skal ramme den ambition så tænker jeg vi kommer til at spille i mange år – jeg krydser fingre og sætter kryds i min 2025 kalender til det.
Jeg ville elske at spille mere rollespil – der er så mange systemer og ideer jeg har lyst til at udforske. Men der skal simpelthen mere ro på. Så det må stoppe ved de to.
Brætspil skal der også skrues ret voldsomt ned for – i al fald ambitionerne. Så ser vi hvad der sker.
Hvis vi starter med designersiden så sætter jeg ambitionen lidt ned til 250 timer og ingen ambitioner om de enkelte måneder. Hvis vi skal flytte eller der bliver meget tryk på, så bliver et fast månedligt mål svært at nå. 250 timer burde være realistisk uden at presse citronen alt for meget.
Jeg vil gerne starte den månedlige testgruppe op igen. Jeg vil sætte en månedlig dag ind frem til udgangen af af året og så håber vi at det er lettere at holde fast i, når det ligger i kalenderen.
Jeg har været lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre med ambitioner på spillesiden. At sætte en ambition for at spille nye spil hjælper mig som spildesigner til at få nye ideer, men ambitionerne for i år var for voldsomme. Jeg går med 30 nye spil i 2025 – det er lidt mere end jeg spillede i år, så det burde være realistisk. jeg tror i forhold til dybden jeg prøver noget nyt – 10 spil med 5 gennemspilninger som alle skal være nye spil i 2025 så det ikke bare bliver The Crew, Fun Facts og andre klassikere der fylder. Herunder sætter jeg også et kriterie om, at spil med min datter ikke tæller med. Ikke fordi jeg ikke vil spille med hende (det sker heldigvis helt uden rammer) men fordi det ikke er børnespil jeg designer, så de giver mig ikke helt så meget som spildesigner som er formålet.
Ifht. Essen Spiel har jeg en ambition om at deltage men jeg har kun en ambition om at have 2 designs med. Det kan være det bliver flere, men jeg vil ikke have det stress jeg havde sidst. Jeg kunne også godt finde på at veksle det til i stedet at tage til Nüremberg i januar i 2026 – det må vi se når vi kommer lidt tættere på.
På kontraktsiden tager jeg den også lidt mere med ro. Jeg vil gerne skrive 2 kontrakter i 2025. Jeg håber der kommer mindst en ud af Essen 2024 og så kommer der forhåbentligt en senere på året.
Jeg vil også fortsætte med brætspilsgruppen hver anden onsdag. Det er stadig en fornøjelse og en af de bedste kilder til at få spillet lidt tungere spil.
Jeg kunne sætte flere ambitioner, men jeg har ikke lyst til at presse citronen yderligere og jeg har ikke nogle nye områder jeg gerne vil have i fokus i stedet for de eksisterende.
Nørdeevents bliver også lidt mindre ambitiøse end for 2024.
Vinterlejr står igen i kalenderen. Jeg har dog ikke planer om at bruge det til at teste noget som det ser ud nu – det kan være det ændrer sig. For nu er det bare at deltage sammen med Majken og hygge mig med det.
Århus brætspilsfestival har jeg ikke meldt mig til som designer. Der er et arrangement på vores datters kommende skole samtidig som jeg gerne vil prioritere. Det kan være jeg ender med at deltage, men jeg forventer det ikke.
Fastaval tager jeg til – men ikke som designer. Jeg har i stedet sammen med Allan Kirkeby taget teten for Game Rush. Her skal deltagerne designe et brætspil på selve Fastaval som bliver vurderet og vinderen får en plads i den “store” konkurrence næste år. I år kommer Fastaval Family tilbage så jeg vil gerne have Majken og Lilja med i år. Det betyder også, at jeg ikke kommer til at spille helt så meget men primært driver Game Rush og så er der sammen med min datter og min kone. Det bliver anderledes men rigtig godt tror jeg.
Ifht. til at pitche til Fastaval så tænker jeg at holde ambitionen fra sidste år – hvis jeg har noget der er modnet og godt vil jeg pitche det, ellers skal jeg lade være.
Designer retreat vil jeg gerne deltage i – måske bare en enkelt dag, måske to. For nu er ambitionen at deltage i en-eller-anden form.
Det samme gælder TRoAs udvalgstur – samme model som sidste år.
Så – lad mig opsummere.
- Nørderummet
- Ingen planer.
- Figurspil
- Male og/eller samle noget terræn. Men egentlig mest til brug for bordrollespil.
- Liverollespil
- Deltage i Krigens Arv.
- Bordrollespil
- Fortsætte med Ruins of Symbaroum.
- Fortsætte med rollespil på Gammelmandsholdet.
- Brætspil
- Mindst 250 timers spildesign.
- Få startet den faste, månedlige testaften op igen.
- Få spillet 30 nye spil med andre.
- Få spillet 10 nye spil mindst 5 gange. Spil med min datter (dvs. børnespil) tæller ikke med.
- Deltage til Essen Spiel med mindst 2 spil jeg har været med til at designe.
- Skrive kontrakt på 2 spil.
- Fortsætte brætspilsgruppen om onsdagen.
- Nørde-events
- Deltage til TRoAs vinterlejr.
- Deltage til Fastaval 2025 som arrangør af Game Rush og forhåbentligt tager Majken og Lilja med.
- Kun pitche noget til Fastaval 2026, hvis jeg reelt set har et gennemtestet koncept jeg tror på.
- Deltage til designer retreat i et-eller-andet format.
- Deltage på TRoAs udvalgstur.
Markant mindre ambitiøst end sidste år, men det matcher meget godt at jeg tænker der bliver meget andet at se til næste år. Til gengæld har jeg udvalgt de aktiviteter, jeg tænker er vigtigst for mig.
Leave a Reply