Doomstones HD – en intro
Så, Theis opfordrede i mit årlige nytårsindlæg til at fortælle lidt mere om mine tanker med Doomstones HD og det gav genklang i mig selv, så det har jeg hermed tænkt mig at forsøge over nogle indlæg.
Jeg har egentlig mange ting på hjerte omkring det her emne, så jeg tror jeg kommer til at dele det lidt op. Det er også lidt et skriv til mig selv, så jeg er opmærksom på de elementer i projektet jeg har tænkt over og husker at få skrevet dem ned. Men first things first…
Hvad er Doomstones HD?
Jeg spiller for lidt bordrollespil. Eller snarere – jeg vil gerne spille noget mere. Det jeg spiller lige nu er hyggeligt, men meget afslappet og jeg savner også at spille noget, hvor selve rollespillet er lidt mere i fokus. Noget hvor der er kælet lidt mere for detaljerne og hvor man fortæller en lang, god sammenhængende historie.
Det er vigtigt for mig at understrege, at det jeg spiller nu er rigtig hyggeligt. Det er nogle dejlige mennesker som jeg elsker at bruge tid sammen med. Men vi er i den flok – mig selv inkluderet – meget afslappede. Mange jokes, meget snak om andet og ikke særligt fokus hverken på historien eller at spille vores roller. Ud af de typisk 4 timer vi mødes kan vi godt bruge 1½ på at snakke arbejde, familie, sladder fra spilmiljøet, liverollespilsscenarier eller alt muligt andet. Jeg elsker de aftener – det er nok de aftener hvor jeg griner allermest – men det er ikke særligt udfordrende eller udviklende rollespil.
Det er nogle af de ting jeg gerne vil anderledes med Doomstones HD. Alle spillere er fokuseret på spillet, at spille en rolle og det at fortælle en historie.
Noget andet jeg vil er tilbage til rødderne – på mere end en måde.
Den ene måde er at jeg gerne vil helt klassisk spilleder-og-spillere system med klassiske task-resolution mekanik. Jeg ved der er mange moderne fancy måder at lave bordrollespil på og de har deres berettigelse, men det er ikke det jeg har lyst til. Jeg vil gerne gøre det klassiske men forsøge at bruge nogle redskaber til at få det til at fungere og glide bedre.
Den anden måde er indholdet. Doomstones er en gammel Warhammer Fantasy Roleplay kampagne og den var min introduktion til WFRP (Warhammer Fantasy Battle havde jeg spillet i flere år på det tidspunkt). Den er lidt i high-fantasy enden og ikke helt så god som The Enemy Within, men det var her jeg trådte min WFRP-barnesko, og den appellerer til mig i helt særlig grad på en måde jeg ikke helt kan forklare. Det er Warhammer som i de rigtige gamle dage – før det blev rigtig gritty – og jeg knus-elsker det.
Hvorfor HD?
Well, det drejer sig om at kæle for detaljerne i den praktiske udførsel og udtryk. Vi skal spille med malede figurer på lækre landskaber – og flere lignende ting. Det vil jeg komme mere ind på senere.
Doomstones HD er tiltænkt voksne mennesker med travle liv. Vi skal ikke spille for tit, og der skal være tid til forberedelse. Til gengæld skal vi være fokuserede når vi spiller så det bliver en god oplevelse.
Så hvis jeg kort skal forsøge at sammenskrive de tanker bliver det til:
- Nostalgisk pre-gritty Warhammer
- Fokus på at den praktiske udførsel er lækker med figurer, landskab og lignende
- Vi spiller ikke så tit men til gengæld spiller vi lidt længere og mere fokuset når vi så spiller
- Fokus på at fortælle en god historie og på at man spiller sin rolle
Jeg har en række overvejelser jeg gerne vil skrive om. Så i ikke-specificeret rækkefølge bliver de næste emner:
- Spillere – hvordan finder jeg ud af hvem jeg skal spille med?
- Udstyr og terræn – hvad og hvordan? Det bliver måske flere indlæg.
- Praktiske rammer omkring spillet.
- Indhold i kampagnen
- En god opstart
Der dukker sikkert flere emner op over tid – men det er dem her, jeg har tænkt mig at starte med.
6 kommentarer til Doomstones HD – en intro
You must log in to post a comment.