Badges…

For mig startedet det på Alexandrias blog feed hvor jeg faldt Johs’ indlæg omkring GM-badges som ledte mig til den originale artikel om det.

Ideen er – kort fortalt – at der er defineret en række badges som beskriver spillederens stil, så man har en ide om hvad man kan forvente sig. Det er f.eks. særlig nyttigt på kongresser, og jeg synes ideen er rigtig god.

Men den er i første omgang designet til bordrollespil. Så jeg begyndte at tænke på hvordan den kunne tilpasses – eller noget lignende kunne laves – til liverollespil.

Den største forskel mener jeg må være, at hvor tanken med de originale badges var at lave en beskrivelse af spillederens stil, tror jeg det giver mere mening at lave en beskrivelse af scenariets fokus. Naturligvis har forskellige arrangører forskellige præferencer, men det afspejler sig i høj grad i de scenarier de designer, og jeg har set mange eksempler på at arrangører har lavet scenarier i meget forskellig spillestile. Derfor har jeg forsøgt at fokusere på at definere noget der beskriver scenariet snarere end arrangørerne – men der er naturligvis en sammenhæng mellem scenariets karakteristika og arrangørernes præferencer.

En anden inspirationskilde er Nordic Larp bogen. Der har de defineret nogle temaer, som de har koblet på de forskellige spil de har i bogen. De er dog ikke alle relevante i min optik, men jeg tror det kommer lidt fra udgangspunktet. Deres udgangspunkt er at beskrive hvordan scenarierne var, hvor det jeg ønsker at opnå er at gøre det lettere for spillerne at afgøre, om den oplevelse de kan forvente at få til et scenarie, er noget for dem.

Så altså, for at komme i kødet.

Formålet med at lave en sådan klassificering er, at gøre det lettere for arrangører at kommunikere til spillerne hvilken oplevelse de får til scenariet (forventningsafstemning).

Mit bud på klassificeringer er (i et par kategorier).

Hvordan handlingen skabes:

  • Konflikter udspilles mellem spillerne.
  • Konflikter udspilles mellem spillere og spillet/NPCere.
  • Arrangørerne vil forsøge at styre handlingsforløb under scenariet
  • Der er konfliktudfald eller handlingsforløb der er planlagt på forhånd

Hvad driver spillet og har en central plads i det:

  • Rollerne og deres holdninger og relationer, driver spillet
  • Det at skabe gode historier, driver spillet
  • Intrigerne mellem grupper og roller, driver spillet.
  • Et konkurrencelement er drivende for spillet, hvor spillere dyster mod hinanden og mod spillet
  • Reglerne har en central på spillet
  • Kamp har en central plads i spillet
  • Scenariet har karakter af samfunds- eller hverdagssimulation, og de små ting driver spillet.

Hvilke kontroversielle emner behandles:

  • Der kan være ulækre eller uhyggelige elementer i scenariet.
  • Kultur og religionskonflikter er centrale for scenariet.
  • Kærlighed, sex og følelser er centrale for scenariet.
  • Scenariet er politiske motiveret og/eller har et politisk budskab

Hvordan er settingen:

  • Aspirer til 360 grader
  • Scenariet har karakter af simulation af historisk eller fiktiv setting
  • Magi eller overnaturlige elementer spiller en væsentlig rolle i scenariet
Og så lidt Meta:
  • Scenariet foregår incrowd.
  • Der er hovedroller i scenariet som har mere fokus end de øvrige roller.
  • Spillet er af eksperimentel natur.

Åbne spørgsmål

Til (det meste) bordrollespil vil spillerne – for det meste – få spilopleveser der minder om hinanden forstået på den måde, at de alle spiller med de samme spillere omkring de samme temaer, med de samme værktøjer, osv. Til (det meste) liverollespil foregår der er en masse parallelle handlinger der krydser hinanden og spillerne kan få meget forskellige oplevelser – måske kan det endda være planlagt sådan. Hvordan kommunikerer man det videre?

En stor faktor i hvordan spillet bliver er også hvordan spillerne reagerer på de forskellige elementer. Kan man på nogen måde håbe at fange det? Eller påvirke det?

Er det de korrekte kategorier? Mangler der nogen? Der skal være tilstrækkeligt til at beskrive det, men heller ikke så mange, at det drukner og bliver uoverskueligt. Måske er der nogen der kan lægges sammen? Jeg synes der er lidt for mange, og vil nok gerne reducere dem lidt. Måske skal de også grupperes anderledes? Jeg er ikke sikker på grupperne heller…

Det er sat op som karakteristika -, Enten/Eller, Ja/Nej. Nogle af dem overlapper lidt og hører egentlig så meget sammen, at det måske mere er skalaer. Så man har mere eller minder fokus på regler, kamp, osv.?

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier