Forventninger til KLVII…

Nu er Krigslive VII jo lige om hjørnet. Jeg har i år ikke været så fanget af stemningen, delvist fordi jeg ikke har brugt så meget tid på forberedelse og delvist fordi Krigslive efterhånden virker lidt… slidt (?) på mig. Måske også bare fordi mine tanker har været alle mulige andre steder. Når det er sagt er det ikke fordi jeg ikke glæder mig, og jo tættere jeg kommer på, jo mere glæder jeg mig.

Til forskel fra tidligere år tænkte at jeg – mest for min egen skyld – vil gøre lidt ud af at forsøge at danne mig overblik over mine forventninger inden jeg tog afsted. Det vil også gøre det lettere for mig at se om scenariet indfrier mine forventninger.

Vision

Visionen er jo “startpunktet” for at se hvad man får. Arrangørernes vision er som sådan fin nok – omend en smule rodet og uklar – og beskriver en række punkter, som de vil fokusere på.

Narrativ fortælling: Det er stadig et åbent spørgsmål om det kommer til at fungere. Jeg kan ikke se nogle konkrete tiltag der adskiller sig fra tidligere Krigslives så jeg tillader mig at tvivle på at den menige soldat får en bedre forståelse af historien.

Fokus på den enkelte rolle: Det tror jeg ikke på. Det er lidt ligesom hvis en politiker siger at der skal være mindre mobning i skolerne, men ikke sætter penge af til det. Arrangørerne har intet gjort for at facilitere/tvinge folk til at skabe dybere roller og rollespille mere, så hvorfor skulle det ske?

Spillerstyring på taktik / arrangørguide på strategi: Det skal nok ske, der er gjort en del aktive tiltag i den retning (der minder meget om de øvrige år).

Borgkamp: De har jo bygget en borg, og den ser imponerende ud. Jeg er stadig usikker på om det kommer til at fungere, men jeg synes de har truffet alle de forholdsregler de kan, så jeg forholder mig relativt positiv.

Logistik

Det her er helt klart arrangørernes force. Nu har jeg haft fornøjelsen af at være lidt rodet ind i projektet fra starten og hørt om deres initierende tanker, og her tror jeg de ved hvad de laver. Jeg kan frygte at der er nogle arrangører der bliver ekstremt overbelastet under scenariet fordi de har sat for mange “henvend til XXX” opgaver på dem, og at der er for få frivillige til at hjælpe til, men det må vi se.

Men alt i forberedelseskategorien er jeg rimelig sikker på, at de har gjort ordentligt. Jeg forventer mad til tiden der er spiseligt, ordentlige toiletforhold, at de steder vi skal slå vores telte op er velegnede til det og at alt praktisk arbejde der skal udføres er gjort ordentlig og er færdigt til tiden.

Projektstyring

Hvis logistik er det de gør bedst, tror jeg projektstyring er det de er næstbedst til. Det er dog meget svært som spiller at se om det er gjort ordentligt, og påvirkningen kommer primært igennem hvorvidt de øvrige områder virkede koordinerede og gennemførte. De har dog kompetencerne til at gøre det ordentligt, og jeg tror også de har taget sig tiden.

Spildesign

Det betyder desværre, at spildesign er deres svageste område, og det synes jeg også godt jeg har kunnet se. Jeg er ikke så meget efter fluffet som jeg mere synes de ikke har gjort så meget for at facilitere deres spilmæssige visioner. De har dog rigtig gode folk på centrale ansvarsposter i begge hære, og jeg ved de har trukket en stor del af læsset for at definere hærene, lave interessant fluff og sikre, at der en ramme historien foregår i.

Jeg kunne dog godt savne nogle konkrete tiltag udover Zirania. Nu har jeg ikke en god opfattelse af geografien, men jeg tror ikke rigtig Zirania kommer til at fungere – det er svært rent praktisk at tillade en masse soldater at forlade lejren for at gå derned og så bede dem om at være tilbage igen om en time (eller hvor lang tid der går inden de skal være klar igen). Når man spiller løber tiden og de fleste har ikke et ur på sig. Så medmindre det ligger lige rundt om hjørnet for begge lejre (hvilket jeg ikke forventer) tror jeg ikke det bliver hvad det er lagt op til. Vi må se om jeg får ret.

Hvad de dog har gjort er at pille lidt ved spillereglerne, f.eks. skytter og borgen. Begge dele er interessante spildesign tiltag.

Balance

Vi er blevet tudet ørerne fulde om, at de to sider ikke er i balance. For det første ved jeg hvor svært det at vurdere det da det afhænger af mange faktorer, og for det andet mener jeg rent faktisk personligt det er af mindre betydning, så længe at det ikke betyder, at den ene side vinder hele tiden.

Der bliver naturligvis gjort en masse tiltag for at rette op på det. Jeg er lidt spændt på at se hvilken effekt det får og forventer at se ting som:

  • Folk der mener det er okay at snyde, fordi de er i undertal.
  • Folk der whiner, fordi de er i undertal (og måske taber).
  • Folk der whiner, fordi de mener deres side bevidst lavede taktiske og strategiske fejl for at tabe.
  • Folk der whiner, fordi de mener den anden side lavede taktiske og strategiske fejl for at tabe.
  • Folk der whiner, fordi nogle andre whiner af en af ovenstående årsager.

Generelt forventer jeg nok noget whineri på den her konto. Men det er der jo altid noget af…

Gamle problemområder

Der er en række problemområder fra tidligere krigslives, som også kan være interessant at skelne til.

Marchlive: Jeg er bange for, at det ikke er stort bedre end til Krigslive VI. Jeg er heldigvis markant lettere pansret :-).

Grejscenarie: Jeg tror genbrug af Kejserriget og et Marienburg som er ret bredt medfører, at folk kan komme afsted med at bruge mindre tid og færre penge på grej. Om de gør det er en helt anden sag. Men det virker i al fald for mig :-).

Fantasy: Jeg har ikke indtrykket af, at der kommer mange fantasyelementer til dette Krigslive. Lidt trist for jeg var glad for dem der var til det sidste, men på den anden side ikke noget der ødelægger oplevelsen for mig. Og måske bliver jeg overrasket over nogle af de enheder der er på Marienburgsiden…

Sikkerhed: Til KLV var der stort fokus på det. Til KLVI hang det lidt ved. Men jeg tror det er ved at glide af, og jeg er en smule bekymret for om vi – særligt med en side der er i undertal og derfor måske føler sig lidt pressede – ser flere skader. Jeg tager med knæbind med, det er ved at passe med at det er tid til at jeg kommer til skade med knæet igen.

Snyd og selvjustits: Jeg forventer måske en lettere stigning i snyd, beskyldninger om snyd og selvjustits der kommer af de ulige sider.

Generelt

Selvom ovenstående virker negativt er jeg overvejende positiv overfor scenariet. Jeg glæder mig til Krigslive VII. Jeg skal for første gang nogensinde spille menig, og det er helt sikkert en ny oplevelse for mig. At jeg ser en masse potentielle problemområder gør blot, at jeg er bedre forberedt til at håndtere dem, og at de ikke ødelægger oplevelsen for mig i samme grad, som hvis jeg ikke var forberedt.

2 kommentarer til Forventninger til KLVII…

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier