Brætspil til fastaval
De senere år, har jeg lagt en del kræfter i at designe brætspil – i høj grad motiveret af brætspildesignkonkurrencen på Fastaval. Igen i år deltager jeg med spillet Dungeon Contractors.
Sidste år var der i praksis 12 brætspil med i konkurrencen, men jeg nåede kun at spille 5 af dem – deriblandt ikke Z, som vandt begge priser. Det har jeg tænkt mig at forsøge at råde bod på i år og gøre mit bedste for at spille alle 17 spil. Tillige har jeg en ambition om løbende at forsøge at beskrive spillene i takt med jeg har spillet dem – om jeg når det må tiden vise.
I første omgang vil jeg kommentere lidt på spillene på forhånd – også for at hjælpe andre Fastavalgængere til at finde spil der kunne være interessante for dem at prøve. Modsat bordrollespillene er det markant lettere at få spillet brætspillene på andet end de skemasatte tidspunkter og derfor synes jeg også det er særligt interessant at fremhæve – også selvom tilmeldingen er overstået og holdlægningen mere eller mindre færdig.
Således vil jeg nu gennemgå de tilgængelige spil og skrive lidt om mine tanker om dem.
7 Days
Af Tina Christensen, Camilla Dalsgaard, Claes William Hart Schütt & Troels Vastrup
Et guddommeligt dice drafting spil, hvor spillerne over 7 dage først skaber verden, så dens beboere og endelig befolker verden – med terninger.
Jeg ved ikke vildt meget om spillet udover jeg smagte på dice-drafting mekanikken da jeg lavede spil ved Game Rush med Troels sidste år som havde lige netop den her mekanik med i baggagen (og de vist allerede arbejdede på spillet dengang).
Det er nogenlunde de samme folk som har lavet Among Nobles som var på kickstarter for et par år siden (og før det også på Fastaval som Heirs) som jeg synes er et solidt spil der har fået lidt for lidt opmærksomhed. Mit indtryk er, at deres varemærker er grundighed og konstant revision, så jeg tænker der kommer et spændende spil med mulighed for fordybelse og tema ud af det.
50 Clues: Ritualet
Af Jeppe Norsker
En mørk og dyster nordisk krimigåde krydret med obskure ritualer og menneskeofringer, som spillerne løser ved hjælp af kort, mens en smartphone holder styr på regler, hints, koder og tid.
Jeppe laver fantastiske abstrakte hjernevridere – men det er ikke hans eneste kompetence. Et escape-room-style spil understøttet af app suppleret med kort er interessant, og en af de spil jeg glæder mig mest til at prøve. Og så er det superlet at komme igang med – det tager få minutter at læse reglerne og resten styres fra app’en.
Abstract Network
Af Jonas Lidstrøm Isegrim
Et hjernevrider mikrospil, hvor spillerne kæmper om først at skabe deres mønster af spillets 12 særlige kort.
Et af de få spil jeg ikke ved særlig meget om udover det der står på hjemmesiden. Det virker som en spændende lille hjernevrider men den slags spil er notorisk svære at vurdere før man har haft dem mellem hænderne. Det ser gennemarbejdet ud, så jeg tænker der er grundlag for et spændende spil.
Antasia
Af Otto P Jensen
Et samarbejdsspil, der kræver sikre hænder. En håndfuld insekter trodser skovens farlige og bevægelige omgivelser.
Jeg har læst reglerne og synes der er nogle spændende tanker og ideer omkring hvordan man rykker rundt som jeg glæder mig til at prøve i praksis. Der er i al fald en udfordring i ens rumlige tænkeevne.
ClockDown
Af Floyd Pretz
Spillerne afslører forræderne i kredsen ved at kaste en kæmpe terning efter dem.
Det lyder lidt spøjst som det er beskrevet – og det tror jeg også det er, på en meget positiv måde. Jeg er helt pjattet med spil der tænker anderledes og mellem en stor stofterning og et spøjst oplæg så er det også et af de spil jeg er spændt på at prøve.
Dungeon Contractors
Af Kåre Torndal Kjær
Hvem bygger den mest effektive dungeon til den krævende huleejer – inden de trælse helte dukker op og smadrer alting?
Hov, så kom vi til mig eget spil. Jeg skal prøve at gøre det kort og objektivt. Jeg synes det – efter en i perioder enormt frustrerende proces hvor jeg ikke kunne få ting til at fungere – er blevet et interessant og velfungerende spil. De bærende elementer er det fede i at bygge noget op, mekanikker der understøtter at spillerne selv balancerer overpowerede elementer undervejs samt en vis taktisk dybde (også mere end jeg egentlig tiltænkte der skulle være). Jeg nyder stadig selv at spille det, så det må være et kvalitetsstempel når man tænker på hvor mange gange jeg har spillet det efterhånden :-).
Team EvL
Af Ethan Weber
Hukommelse, observation og deduktion er ingredienserne i et spil om et ondt ritual, hvor du kun må se, trække eller spille ét kort i hver runde.
Nu rammer vi igen et af de spil hvor jeg ved meget lidt på forhånd – jeg ved ikke mere end der står på hjemmesiden. Jeg tror det er et at de spil, der ligger rigtig meget hjerteblod i og det kan både være rigtig godt – fordi der er lagt mange kræfter i det – og knapt så godt – fordi man ikke får slået de darlings ihjel, der ikke fungerer. Stikordene er dog lovende og jeg har en god fornemmelse af det.
Galskab
Af Anders Fischer Riber
Spillerne bygger sammen en galeanstalt og udvikler nye, vanvittige, men historisk korrekte behandlingsmetoder, mens de balancerer økonomi, omdømme og dødsfald.
Anders har mig bekendt ikke tidligere designet et brætspil og jeg så Galskab første gang da han dukkede op til en prototypeaften i Århus lige inden synopsisdeadline. Det er helt afgjort et hjerteblodsspil, og et af dem, hvor designeren ikke er bange for at slå et par darlings ihjel, så det synes jeg er superpositivt. Jeg prøvede sidst en prototype tilbage i Januar og der synes jeg det så godt ud. Derudover temaet fedt og jeg er pjattet med det historisk/læringsmæssige afspekt af spillet. Jeg glæder mig til at prøve det i en nyere udgave.
Move it!
Af Sofie Støvelbæk
Kan du skubbe modstanderens dansere ud af arenaen med seje moves, holde publikum glade og forudse hvad både dine holdkammerater og modspillere har tænkt sig at gøre?
Sofie vandt Det Gyldne Æg på Fastaval 2016 (det er den konkurrence hvor man skal designe et brætspil undervejs på Fastaval) med Dværge og Diamanter som hun så fik med i 2017 til den ordinære konkurrence hvor det – velfortjent – var nomineret til bedste spil, så hun ved hvad hun laver. Move it synes jeg både er spændende fordi det er et lidt anderledes tema og ikke mindst fordi det har et live-element som leger lidt med rammerne og gør en af de ting jeg rigtig gerne så at Fastaval spillene gør lidt mere – nemlig udnytter de bredere Fastaval rammer.
Omega Fighters 3000
Af Simon & Lillian Chiassai
Et kaotisk kampspil, hvor hvert hold i fællesskab styrer et kæmpemonster. Desværre styrer de hver sin del af monstret (arme, ben etc.) og må ikke snakke sammen.
Jeg ved her heller ikke meget mere end hvad der står på hjemmesiden, men jeg synes præmissen er spændende. Jeg kan godt lide spil hvor man er på hold og skal koordinere og man har de der “åh, fuck var det det, du mente” situationer. Det ligner også et spil der allerede har været arbejdet en del med og jeg ser frem til at prøve det.
Parts pr million
Af Aske Christiansen
Et storpolitisk spil om den eskalerende klimakrise, hvor du både skal sikre dit lands udvikling og sammen med de andre politiske ledere gennemføre den grønne omstilling, før det er for sent.
Vi havner ned i endnu et af de spil jeg ikke ved så meget om, men igen synes jeg præmissen er uhyre interessant. Jeg ved ikke præcist hvordan spillet er designet, men kernen er jo en “tragedy of the commons” problematik som jeg selv har cirklet en del omkring i Dungeon Contractors (her dog noget mere indirekte) og som jeg synes er rigtig spændende at lege med i spil. Det ligner et spil med en vis grad af kompleksitet når man skal vurdere på de mange komponenter og spiltiden men det står i god kontrast til de ret mange lette spil der ellers er til stede.
Psyberwar
Af Jamie Brown
Et nutidigt Twilight Struggle, hvor Rusland og USA kæmper om magten over Europa ved hjælp af propaganda, disinformation og korruption, samtidig med at de skal sikre deres eget lands stabilitet.
Det her spil står også på listen som et af dem jeg glæder mig mest til. Temaet er rigtig spændende og jeg har det indtryk at Jamie arbejdet med området professionelt eller i al fald har ret dyb viden, så det kan ligge grunden til et spil hvor mekanik og tematik hænger helt tæt sammen – en af de ting jeg er pjattet med.
Rising Sands
Af Daniel Skjold Pedersen & Asger Harding Granerud
Dungeon crawl, hvor du skal tænke hurtigt og koordinere under tidspres, hvis I skal undgå fælder og sammen klare monstrene.
Daniel og Asger er måske de danskere der har udgivet flest brætspil og har en virkelig dyb erfaring og en masse gode ideer. Rising sands indeholder utroligt mange ting der appellerer til mig; character building, fantasy og co-op med tidspres for at nævne tre. Det står også højt på min liste over spil jeg glæder mig til at prøve.
Snekuller
Af Jost Hansen og Thomas Felding
Hvem når længst op ad bjerget, og hvem mister forstanden og ødelægger det hele for resten?
Det er det sidste spil, jeg ikke ved vildt meget om. Det jeg ved synes jeg lyder spændende – jeg er en sucker for hidden identity og alle mulige twists over det, så allerede der har de mig. Jeg kender ikke Thomas men Jost ved jeg har betragtelig erfaring med at spille brætspil, så grundlaget for at lave et veldesignet spil er i al fald til stede.
Knight Tales
Af Stefan Hansson
Klanlederne udforsker den ubarmhjertige fantasyverden, styrker deres landsbyer og forsøger at samle klanerne før vinteren og monstrene kommer.
Ovenstående teaser er vist forældet – tematikken har ændret sig siden den blev skrevet. Jeg har set Knight Tales til testaften i Århus. Jeg synes der er mange spændende mekanikker og der er en del paralleller til Dungeon Contractors rent mekanisk både i kampsystem og i den grundliggende tanke om at man både har noget til fælles (landsby/dungeon) men samtidig er konkurrenter. Jeg er spændt på at se, hvad der er sket siden Januar.
Windjammer
Af Allan Kirkeby
Spillerne udforsker og koloniserer den nye verden med en lille flåde af sejlskibe, etablerer handelsruter og går i krig med de andre spillere.
Jeg har haft fornøjelsen af både at følge spillet undervejs (Allan er god til løbende at fortælle hvordan det går i Fastaval-brætspilsdesign-facebook-gruppen) og spille en ret sen udgave af spillet i februar. Der er tale om et solidt 4X spil med mange forskellige strategier og ideer. Det er et af de længere spil i år og hvis man er til 4X spil så har spillet mine varmeste anbefalinger.
Witch Hunt
Af Kasper Christiansen og Kåre Werner Storgaard
Afslører heksejægeren heksen, før hun finder ingredienserne og færdiggør ritualet? Et asymmetrisk kortspil.
Selvom jeg har været til ikke mindre end to prototypeaftener hvor spillet blev spillet har jeg endnu ikke haft fornøjelsen. Ud fra hvad jeg har set og hørt lyder det til at være et rigtig solidt og gennemarbejdet to-personers spil med masser af dybde og strategi – og temaet er lige mig. Endnu en af de ting jeg ser rigtig meget frem til at prøve på Fastaval.
You must log in to post a comment.