Doomstones – kamp og HD
I mit fjerde indlæg om Doomstones HD vil jeg komme ind på to emner; lidt om kamp og deraf gå lidt mere over i hvad jeg gerne vil på den mere fysiske side af “HD”.
Kamp
En af tankerne var, at kamp skal være visuelt flot at se på. Det er der en række årsager til.
For det første var det her en del af det, der fødte ideen. Jeg ville gerne have et påskud for at lege lidt med mit 3D-printede terræn og blandet andet ud af det blev ideen om Doomstones HD født.
For det andet synes jeg at I kamp i bordrollespil – i al fald af den slags hvor man går op i præcis placering og sådan noget – bliver visualiseringen indimellem et problem. Spillederen sidder med en forestilling om hvordan det ser ud, spillerne sidder måske med hver deres. Så bruger man tid på at afklare rammerne som egentlig ikke er så spændende. Jeg tror man kan afhjælpe det lidt ved at repræsentere det meget mere præcist.
Slutteligt tror jeg også det kan være med til at give en anden oplevelse og fokus på spillet.
Hvordan skal det så gøres i praksis?
Udstyrssiden af det er lidt krævende og vil helt sikkert – særligt i starten – fylde en del af den tid jeg bruger (og også en del økonomiske ressourcer). Jeg vil lave det ved brug af figurspilsmåtter hvoraf jeg har et par stykker – og nok også kan låne mig frem til nogen hvis dem jeg ikke har er passende. Tilsvarende vil jeg bruge noget af det figurspilsterræn jeg har – samt lave noget yderligere.
Huse har jeg også nogle stykker af til at lave en by – og jeg printer på 3D-printeren lige nu noget modulært terræn der både er velegnet til dungeons og borge – og andre former for bygninger og hulesystemer. Den første del af Doomestones foregår ikke i så civiliserede egne, så der går lidt inden jeg har brug for mange bygninger.
Dertil kommer, at jeg skal bruge nogle figurer. Jeg har gennem mit warhammerspil en del – en masse skeletter og zombier, en hel del empire folk (som jo kan gøre det ud for de fleste bevæbnede mennesker) og et par andre småting der er relevante. Jeg får dog helt sikkert også brug for noget jeg ikke har. Det er nok næppe nogen overraskelse når jeg siger at jeg både mangler nogle bæstmænd, nogle chaos warriors og lignende fra den blandede chaos-godtepose – men der står også andre klassiske (og knapt så klassiske!) warhammer-monstre på tapetet (hvis der ikke allerede er fimirer et sted, så skriver jeg dem ind). En del af det køber jeg brugt – og gerne malet. Alternativt må jeg selv male eller betale mig fra maling – eller måske prøve at overtale nogle af mine spillere til at male lidt. Jeg kender også en del folk som sikkert kan være behjælpelig med lidt lån – det er særligt interessant hvis der er noget, jeg kun skal bruge en enkelt gang.
Når jeg begynder på planlægning af indholdet kommer jeg til at sammenfatte lister over præcist hvad jeg mangler og så begynder jeg se mig om hvor jeg kan anskaffe det.
Jeg ønsker dog ikke at gøre det til et figurspil. Selvom en terrænbaseret spilleplade giver mulighed for at blive meget detaljeret, så skal den ses som en guideline – der er ingen der “desværre lige manglende ½ tomme for at nå orken” eller skal spekulere detaljeret i om de skal gå en halv eller en hel tomme længere frem. Det er også en ting jeg skal have afklaret med spillerne så vi er enige om det.
Det her betyder også at de fleste former for action og udforskningsscener kræver forberedelse fra min side. Jeg vil inden spillegangen gøre mig klart hvad jeg skal bruge til de enkelte scener og gør det klart så det er hurtigt at stille op – hvilket blandt andet betyder at jeg skal bygge de modulære ting på forhånd. Måske vil det indimellem kræve at vi holder en kort pause for at gøre noget klart.
En anden dimension af kamp er at overskueliggøre de lidt mere abstrakte ting. Jeg tænker at bruge min whiteboard til at holde styr på initiativ og måske hvis der er andre ting der er vigtige (skade på spillerne, spell effects, osv.). Det må vi se når vi kommer lidt tættere på.
Her vil jeg nok også dispensere fra telefonforbud – jeg vil nemlig gerne have billeder af vores kampscener og udforskning. Både fordi jeg tror det vil være fedt at dele med andre men også fordi det kan hjælpe spillerne med at huske forskellige ting der er sket.
H’et i HD
En anden ting jeg ville skrive om i dag var nogle af de elementer der gjorde spillet til HD. Noget af det er omtalt omkring kamp, men det er ikke det eneste.
For det første vil jeg gribe fat i nogle klassiske greb. Centrale NPC’er skal have en seddel med et billede og et navn så det er lettere for spillerne at huske. Doomstones bøgerne er heldigvis gode til at have billeder på langt de fleste, så det kræver ret lidt fra mig.
Det næste er genstande. Centrale genstande i kampagnen skal repræsenteres af kort / sedler / fysiske objekter så de ikke “forsvinder” på et karakterark et sted og så man bliver mindet om deres eksistens og det er entydigt, hvem der har dem. Man kan også bedre skændes om en ting og udveksle en ting hvis den er et fysisk objekt.
Tilsvarende vil jeg gerne gøre med penge. Jeg har en del metalmønter som jeg gerne vil bruge i spillet – måske suppleret med nogle simple kort til større beløb eller værdier. Ved at gøre tingene mere fysiske gør jeg det måske lettere for spillerne at huske dem og have en følelse med dem. Det vil nok kræve, at jeg anskaffer mig lidt flere mønter for at have nok.
Så kommer der noget med belysning og lyd. Lydtapet bliver nok ikke så utraditionelt – jeg tror jeg støtter mig op af Erdenstern som jeg har brugt en del før – særligt deres “Into the…” er rigtig gode fordi de giver en stemning, men jeg behøver ikke at styre dem aktivt. Jeg har også haft kig på Darkraven som har meget lange soundtracks der ikke kræver det store opmærksomhed som jeg lige ser det. Jeg vil ikke bruge en masse kræfter på at styre lyd, men jeg vil gerne have det som en stemningsgiver. Et centralt element her er dog, at soundtracks are lange nok til, at de ikke kommer til at virke repetitive.
Belysning er også ret klassisk. Jeg vil gerne med lyset fokusere på spilområdet. Igen – fordi det er hjemme kan jeg stille på en del ting, så det bliver nok nedrullede gardiner, lys direkte på bordet og mørklægge resten – med undtagelse af kamp, hvor vi måske gerne vil have lidt belysning på tavlen. Det skal ikke være mørkt for at være mørkt, men igen for at samle fokus.
Til sidst er der en lille darling. For mange, mange år siden påbegyndte jeg et lidt ambitiøst projekt med at lave en DM screen i læder til Warhammer. Som var Warhammer-tematiseret. Den har ligget pakket væk i snart 10 år (når jeg lige skriver det er det lidt intimiderende), men jeg havde den fremme igen for at se på den – for det kunne være lækkert at gøre den færdig. Jeg synes den har potentiale til at blive enormt stemningsfyldt. Omvendt har jeg egentlig ikke tanker om en screen – jeg vil gerne åbne op og skabe synlighed.
Jeg tror den kommer på to-do listen men et stykke nede.
Det var vist det for den 25 øre
Så har jeg været rundt om noget af det jeg ville denne gang. Nu skal jeg nok til at fokusere lidt på indhold så jeg tror næste indlæg kommer til at drejer sig om planlægning af indholdet eller opstarten – hvordan skal de første spillegange være? Det er de emner der ligger først for lige nu.
You must log in to post a comment.