2018 til 2019…
Endnu et år er gået og vi er derfor nået til den faste indhold på bloggen – min evaluering af rollespilsåret der er gået og mine tanker om det kommende rollespilsår. Vi starter som sædvanlig med at kigge tilbage.
2018
Vi starter med ambitionerne fra sidste års indlæg:
- Pitche et eller flere brætspil for mulige udgivere
- Færdiggøre Dungeon Contractor til Fastaval 2018
- Lave en eller flere brætspilspitches til Fastaval 2019 – meget gerne med en meddesigner
- Deltage til Fastaval 2018 – med fokus på brætspil
- Tage til Essen Spiel – måske som fællestur med andre Aalborgensere
- Dropfleet:
- Skrive et indlæg til linkedbroadsides.com om ugen
- Få malet mine småting færdige og udvide begge flåder lidt
- Få sat noget regulær spilaktivitet op i TRoA
- Deltage i en turnering udenlands
- Få deltaget i nogle 9th age aktiviteter i TRoA
- Deltage i Krigslive
- Finde et andet “let” liverollespil at deltage i
- Undervise på Sommerskolen
- Fortsætte med D&D 5th edition holdet
- Få startet Doomstones High Definition
Lad os starte fra toppen.
Jeg fik pitchet brætspil! Det var – som jeg skrev – en svær hurdle for mig fordi min indre perfektionist har alle mulige og umulige krav jeg skal opfylde inden jeg kan få lov at gøre noget. Efter at have gået lidt som katten om den varme grød tog jeg inspiration fra Asger Granerud og skød lidt med spredehagl for at få kontakt med nogle udgivere. Det gav mig i første omgang fire møder på Essen og et enkelt planlagt dernede for fem i alt. Der er stadig noget dialog undervejs men det virker til at der kommer en konkret aftale ud af arbejdet. Så det var en stor succes – og jeg fik samlet et håndgribeligt bevis i kampen mod den indre perfektionist på at man nogle gange skal skære lidt i kvaliteten.
Dungeon Contractors kom til Fastaval og det blev mere finpudset end Kingmaker var året før. Jeg hældte markant flere kræfter i det end jeg gjorde i Kingmaker men resultatet blev også bedre, synes jeg, og processen var lidt federe. Jeg fik også fornøjelsen af at blive nomineret til Bedste Brætspil hvilket jeg var rigtig glad for.
Slutteligt havde jeg en ambition om at lave en pitch til Fastaval 2019. Det havde jeg måske også gjort hvis det ikke var fordi jeg endte med at blive rekrutteret til at være arrangør på brætspilsdesignkonkurrencen på Fastaval. Så den ambition fik jeg ikke opfyldt – men jeg synes den blev erstattet af noget federe. Jeg har to rigtig spændende spilideer jeg gerne vil arbejde videre med – men det kan godt være der kommer til at gå lidt.
Deltage til Fastaval 2018 med fokus på brætspil lykkedes bestemt også. Jeg spillede slet ikke rollespil men brugte al min tid på brætspillet – og nød det. Jeg brugte også en del tid på at hjælpe med at koordinere selve afviklingen hvilket jeg også fandt stor fornøjelse i og jeg fik snakket rigtig meget med de andre designere hvilket jeg også nød. Det er blevet tydeligere for mig, at jeg kommer til Fastaval for brætspil og jeg kan rigtig godt lide miljøet omkring det.
Essen Spiel har jeg jo hintet til, at jeg tog afsted til. Vi tog fire afsted med en Air b’n’b lejlighed og det var markant billigere (jeg vil tro vi sparede omkring 1.500 kroner per person i forhold til sidste år). De to “nye” var primært figurspillere og det lagde lidt mere fokus på figurdelen og fjernede lidt fra brætspillene. Det lyder problematiserende men sådan oplever jeg det ikke. Jeg havde en del tid hvor jeg gik alene – også en konsekvens af at jeg havde brætspilspitchmøder planlagt hver dag, og det passede mig faktisk fint – så kunne jeg se på tingene i mit tempo. Det var en rigtig fin tur og en lidt anden oplevelse end de to foregående år – også fordi pitchene fyldte (mentalt) en del for mig.
Jeg havde også en masse ambitioner om dropfleet. Vi var dog ikke andet end nogle få uger inde i 2018 førend det gik op for mig, at gassen var gået lidt af ballonen. Altså, jeg synes det er et fedt spil, men det var næsten udelukkende Thomas Aagaard og jeg der spillede mod hinanden og det blev lidt monotomt og jeg synes aktiviteterne alle sammen skulle trækkes af mig. Så det er stort set lagt på hylden nu. Jeg har stadig lyst til at spille men der er mange andre fede projekter og så længe der ikke er andre der brænder for det her i Aalborg så vil jeg ikke lægge mine kræfter i det.
9th age fik jeg slet heller ikke rørt. Modsat dropfleet har vi dog en aktiv spillegruppe i Aalborg men jeg har prioriteret andre projekter, og anden udgave af reglerne var alligevel ret meget anderledes. Det føles ikke så meget som Warhammer længere og selvom det virker spændende så savner jeg den setting jeg elsker.
Next up er liverollespil, først og fremmest Krigslive. Det var en af de gange hvor jeg ikke var involveret i at arrangere turen og i en periode så det ud som om turen var noget truet og de to ting tilsammen gjorde at jeg var lige ved at kaste håndklædet i ringen da jeg samtidig havde meget travlt på arbejde. Men i sidste ende kom der skub i turen, jeg fik lavet den smule udstyr jeg skulle bruge og fik gjort klar til at tage afsted – og det var det hele værd. Det var en virkelig god tur hvor jeg fik lidt blod på tanden for mere Krigslive og fik spillet med en masse af de unge jeg ikke kendte så godt. Jeg følte mig for første gang ikke bare som en af de “erfarne” men som en af “seniorerne”. Det var lidt spøjst – men ikke på en træls måde.
I forhold til andet liverollespil faldt jeg ikke over noget, jeg gerne ville – året var i den sammenhæng nok også præget af, at jeg havde travlt på arbejde og nok andre fritidsprojekter, så jeg ledte ikke rigtig efter noget andet at deltage i. Jeg kunne måske argumentere for at Thomas’ og Astrids bryllup kunne tælle som det andet scenarie (vi spillede jo et scenarie) så på den måde kan jeg godt argumentere for at jeg deltog i et scenarie ud over Krigslive. I forhold til den tid jeg havde brugt på forberedelse var det god underholdning – og så var det i det det hele taget et godt bryllup.
Sommerskolen var jeg afsted til igen for 3. gang. Det var som de foregående gange en god oplevelse – selvom den tager en stor del af min ferie (i år rigtig meget fordi jeg kun holdt to ugers sommerferie). Der var nyt forstanderpar og en lille smule udskiftning af staben (som altid) men ellers var der jo mange af “the usual suspects” og det er jo nogle utroligt dejlige mennesker – det var de nytilkomne i øvrigt også. Jeg havde et tilpas travlt skema og tilpas med udfordringer til at jeg synes jeg stadig lærte noget af at undervise.
Så går vi til bordrollespillet hvor den første ambition var at fortsætte med vores 5th edition kampagne. Det må man sige vi har gjort. Vi færdiggjorde Hoard of the Dragon Queen – lidt til vores spilleders overraskelse tror jeg – og efter lidt snak om hvad vi ville derefter blev vi enige om at fortsætte med The Rise of Tiamat. Vores tilgang har været sådan en meget “slå først og spørg bagefter” men en kombination af held og at vi er begyndt og overveje vores handlinger lidt mere har nok reddet vores skind et par gange (det har heller ikke skadet at vi har aftalt en spillestil hvor spillederen indimellem giver lidt hints hvis vi er ved at gøre noget mere dumt…).
Jeg er blevet noget mere hooked på 5th edition (D&D) i år. Jeg savner en lille smule de muligheder der var for at fintune en karakter i det uendelige som D&D 3.5 bød på, men jeg synes kompleksiteten og balancen er meget bedre end de tidligere versioner og jeg kan godt undvære de mange muligheder for at fintune en karakter når jeg til gengæld får et system som er så ligetil og fungerer så godt som 5th edition gør.
Doomstones HD var en af ambitioner som var noget truet. Jeg gjorde intet ved det inden Fastaval da Fastaval naturligt nok var i fokus og efter Fastaval havde jeg lovet mig selv at gå i gang med det, men det hang lidt i en tynd tråd. Thais skal have en stor del af æren for at skubbe lidt til mig for da jeg først kom i gang blev jeg hooked. Vi endte med at trække opstarten lidt for at få mulighed for at bruge WFRP 4th edition men vi har spillet 2 hele spillegang + en intro spillegang og næste spillegang er planlagt til næste uge. Det er enormt tidskrævende i forberedelse (selvom det bliver lidt mindre) men det er fedt at få bygget en stor samling modulært terræn op som jeg kan bruge til andre ting. Kampagnen har en åben facebookgruppe hvor vi poster billeder og skriver lidt om kampagnen – den kan findes her.
Det var vist opsamlingen på 2018. Jeg havde mange ambition for 2018 og jeg har indfriet overraskende mange af dem. Det er egentlig kun Dropfleet jeg sådan entydigt kan sige jeg ikke har indfriet.
2019
Nå, vi skal jo også se lidt fremad. Vi starter med noget der intet har med rollespil at gøre.
Som de der kender mig nok ved er min Majken (min kone) gravid og har termin i starten af April. Det er vi rigtig glade for, men det kommer naturligvis til at have en vis indflydelse på den fritid jeg har til rådighed til at lave rollespilsprojekter. Det kommer ambitionerne også til at bære præg af. For det første bliver de noget mindre ambitiøse end de foregående år og for det andet står de allesammen meget klart med det forbehold at det er vigtigere for mig at være far. Jeg er ærligt talt noget usikker på hvad jeg skal forvente mig så jeg overstyrer lidt og lukker ned på hobbyprojekterne med lidt hård hånd – så kan jeg skalere op hvis det viser sig jeg kommer til at kede mig (yeah, right). Men altså – far først, nørd bagefter, og det er bagtanken bag min prioritering.
Vi starter i brætspilsafdelingen.
Jeg vil gerne arbejde videre med at få udgivet et brætspil. Med det der er planlagt indtil videre tror jeg det er for ambitiøst (og udenfor min kontrol) at have en ambition om at jeg skal have et spil udgivet i 2019, men jeg vil i al fald arbejde på det – også må vi se om det er i 2019 eller 2020 (eller senere!) det rammer gaden.
Derudover vil jeg naturligvis gerne færdiggøre mit arbejde som brætspilsarrangør til Fastaval 2019. Desværre virker det overvejende sandsynligt at jeg ikke kommer til at deltage til Fastaval, da det ligger lidt for tæt på terminsdato. Det er lidt ærgerligt fordi noget af der hvor jeg gerne ville have sat min organisatoriske evner ind var under selve afviklingen, men sådan må det nu engang være.
Derudover vil jeg gerne sætte mindst en brætspilsdesignaktivitet mere i gang i 2019. Det kan være at være arrangør igen til Fastaval 2020, prototypetestaftener i Aalborg efter Fastaval og/eller at arbejde videre med en af de to brætspilsideer jeg har i støbeskeen (måske med henblik på at deltage til Fastaval 2020).
I forhold til Essen er jeg lidt i tvivl. Medmindre jeg får god tid hen over foråret / sommeren til at arbejde med nye ideer har jeg ikke så meget at pitche, og jeg har ikke det store behov for at tage derned for fjerde år i træk for at kigge på spil (så mange nyheder er der jo heller ikke) – og slet ikke når jeg ved at min tid bliver lidt mere kostbar. Så jeg vil ikke sætte mig en konkret ambition omkring Essen lige nu omend jeg stadig hælder til at ville tage afsted.
Jeg har ingen ambitioner på figurspilsfronten. Det er ikke der jeg vil lægge mine kræfter lige nu og igen – jeg vil skære lidt i mine aktiviteter.
På liverollespilsfronten er det lidt det samme billede. 2018 var det år med mindst aktivitet som liverollespil siden jeg i starten af årtusindet for alvor blev bidt af liverollespil, og det tyder på at 2019 bliver endnu mindre. Jeg var lige ved at sætte en ambition om slet ikke at spille i 2019 men en af de ting jeg sætter rigtig meget pris på her er de mennesker der er miljøet, og jeg vil rigtig gerne mødes med dem i et eller andet omfang. Så efter lidt eftertanke tror jeg min ambition er at være involveret i ét liverollespilsprojekt i 2019. Om det skal være at deltage i et scenarie, en tur til Forum eller noget helt tredje ved jeg ikke – men jeg vil gerne et-eller-andet.
I den forbindelse bør jeg nok knytte en kommentar til sommerskolen. Jeg har nydt sommerskolen rigtig meget, men jeg har ikke til ambition at bruge en lille uge på det i år. Måske vil jeg deltage en dag eller to, måske slet ikke – det afhænger jo også af hvad forstanderne gerne vil og hvordan arrangementet former sig.
D&D vil jeg stadig fortsætte med på det eksisterende hold. Vi har det sjovt og jeg kan rigtig godt lide systemet.
Doomstones er tilsvarende. Vi har pt. planlagt tre spillegange i 2019 hvorefter vi nok kommer til at tage en pause på et par måneder. Ambitionen er at inden 2019 er omme er vi nået cirka halvvejs gennem kampagnen.
Derudover kunne jeg godt tænke mig at starte et nyt bordrollespilsprojekt op. Jeg har i al fald en del forskellige ideer og jeg forestiller mig at det er lettere at kombinere noget (afslappet) bordrollespil hjemme med en 2-3 ugers mellemrum med at have et spædbarn. Det er en ambition der er drevet rigtig meget af, at jeg har lyst til at spille mere men om den er realistisk er en anden snak – det må tiden vise.
Lad os prøve at opsummere på listeform.
- Fortsætte med at få et brætspil udgivet
- Få arrangeret brætspilsdesignkonkurrencen på Fastaval 2019
- Få kørt/startet mindst en brætspilsdesignaktivitet i 2019
- Få sat flere prototypeaftenerne ind udover dem der direkte er lavet af hensyn til Fastaval 2019
- Være med til at arrangere Fastaval 2020 brætspilsdesignkonkurrence
- Få arbejdet videre med en eller flere af mine egne brætspilsdesignideer
- At deltage i mindst én liverollespilsrelateret aktivitet – et scenarie, Forum, Sommerskolen eller noget lignende
- Fortsætte på D&D 5th edition holdet
- Fortsætte med Dooomstones HD og få afsluttet ca. 50 % af kampagnen inden årets udløb
- Få startet et nyt bordrollespilsprojekt op
Der er tale om et markant mindre ambitiøst år på rollespilsfronten – det er til gengæld mere ambitiøst på familiefronten og det glæder jeg mig meget til.
Leave a Reply