Der skal være plads til køn…

Kønsdebatten lader til, at have raset ud i liverollespilsmiljøet. Nu har vi Piger i Panser, et par scenarier rigere hvor folk legede lidt med kønsroller (eller som var totalt kønsneutrale), alle folk der har den mindste interesse i debatten men kun menneskelig tolerance for internetdebatter er færdig med at debattere, og nu er vi så her, hvor vi er, og chancerne taler for, at der ikke sker nogen revolutioner lige med det første.

Så hvad er ændret? Har vi opnået noget?

Der er nogle folk der har ændret holdninger og præferencer over de sidste par år, men majoriteten af dem der spiller soldater er stadig drenge og majoriteten af dem der spillere skøger er stadig kvinder. Måske har de valgt det med en bevidsthed om at det er en typisk kønsbestemt rolle, men de vælger stadig rollen. Vi har fået emnet på bordet, hvilket er vigtigt, men jeg synes ikke vi i praksis har ændret så voldsomt meget – eller også ser jeg det ikke. Er det et problem?

Jeg synes kønsdebatten er hundesvær at følge, fordi der er så mange vinkler. Skal mænd og kvinder have lignende muligheder? Helt samme muligheder? Skal rollespil være helt kønsneutralt? Skal man påtvinge arrangører, at dele sol og vind lige helt ned i alle detaljer? Må man ikke lave rollespil i en kønsdiskriminerende setting? Skal man etablere fordelingsordninger så kvinder søger mod traditionelle manderoller og omvendt? Skal man forsøge at opveje de mange år hvor mænd havde alle de fede roller, med at lave en masse scenarier, hvor kvinder har alle de fede roller?

Fordi ingen præcist kan sige hvad ligestilling bør være og hvordan vi opnår det – eller rettere, fordi alle dem der blander sig siger noget forskelligt – er det næsten umuligt for arrangører der ønsker at gøre noget, at gøre “det rette” – for hvad fanden er det? Måske er det et generelt problem med ligestilling, men jeg synes i al fald det er et problem i rollespilsmiljøet.

Da vi planlagde Udskud tog vi et par tiltag i retning af at gøre settingen mere kønsneutral fordi det var vores indtryk, at en majoritet af kvinderne ønskede det (det var da debatten rasede på sit højeste). Det eneste vi fik for det var nogle meget forulempede kvinder der ville spille skøger og var sure over, at de ikke rigtig måtte. Vi endte med at ændre reglerne for at åbne en dør på klem for den slags. Vi blev ikke klogere, og jeg vi brugte en masse kræfter på det.

Jeg kan mærke, at jeg har rykket mine holdninger lidt omkring ligestilling siden debatten startede. Til at starte med tænkte jeg at kønsneutrale scenarier nok var vejen frem medmindre der var en helt ekstrem god grund til andet. Den holdning har jeg ikke mere. Jeg tror kønsroller tjener en funktion, vi har svært ved at komme uden om, og jeg synes der skal være plads til kønsroller. Det er lidt det samme som klicheer – de er et nyttigt redskab i let at definere en rolle og en setting, og jeg ser intet forgjort i at der er forskelle mellem mænd og kvinder i en setting.

Det der derimod er vigtigt er, at selvom der skal være plads til kønsroller, skal de ikke udelukke spillere – af begge køn – fra en central spiloplevelse. Så til Krigslive nytter det ikke noget at alle officerer skal være mænd, men det kan sagtens være, at det er udsædvanligt, at officeren er en kvinde, fordi det kan give nogle konflikt og spillmuligheder, eller der et en regimentstype udelukkende bestående af kvinder, for oplevelsen “at slås” kan man også få i andre regimenter. Kønsrollen giver her en norm at forholde sig til, som rent faktisk kan være spilskabende. Eneste undtagelse herfra er Undtagelsesreglen – hvis scenariet handler om kønsdiskrimination eller har det som centralt tema, så skal der naturligvis være plads til det.

Dernæst kommer fokus-argumentet; at fjerne kønsroller er meget svært, fordi det ligger dybt i de fleste af os. Medmindre arrangørerne skal lægger et stort fokus p at fjerne kønsroller, så vil majoriteten af spillerne bevidst eller ubevidst søge mod kendte kønsroller. Der er masser af hunkøn, der vil spille skøger og masser af mænd der vil spille soldater. Det kan vi ikke uden videre ændre på, og medmindre det giver noget til historien at gøre det, så synes jeg ikke det er det bedste sted for arrangørerne at lægge deres kræfter. Arrangørerne skal lægge fokus der, hvor det gavner scenariet eller deres formål med scenariet.

Min pointe kan siges kort; kønsroller tjener samme formål som klicheer, og ethvert arbejde med at undgå dem kræver kræfter. Det kan man sagtens gøre, men så skal det tjene et formål i forhold til scenariet – ellers er det det forkerte sted at fokusere. Vi har derimod som arrangører den forpligtelse, at vi skal sikre os at kvinder og mænd har lige muligheder i at besætte de mest spændende roller og ikke er begrænset af deres køn fra at opleve centrale dele af scenariet.

Så… endnu en holdning i stakken af holdninger omkring køn og liverollespil… jeg føler mig afslutningsvis fristet til at henvise til xkcd

9 kommentarer til Der skal være plads til køn…

  • uffejensen skriver:

    Da debatten var på sit højeste må jeg tilstå at jeg var rigtig træt af den. Mest af alt fordi at især en artikel på forsiden af rollespil.dk direkte påpegede at hvis man som arrangør ikke havde gjort noget aktivt for ligestilling i et scenarie var man et dårligt menneske.

    I retrospekt synes jeg dog at debatten har haft en relevans, også selvom jeg ikke mener at ligestilling har været et problem i mine lokale rollespilskredse. Claus Raasted pointerede dog meget fornuftig overfor mig at den nok var (er?) relevant andre steder i landet.

    Det vigtigste for mig er dog at man ikke gør noget til et problem der ikke er et problem i forvejen og at man for alt i verden ikke forhindre folk i at spille det de gerne vil inden for scenariets rammer. Det er forkert at sætte kunstige grænser blot for at fremme ligestilling eller lignede uden at det har en specifik relevans i forhold til scenariets historie eller morale.

    Selvfølgelig er ting som ligestilling vigtig, men det må ikke blive alt overskyggende på bekostning af scenariets kunstneriske frihed.
    Jeg ser også hellere at arrangører sørger for et godt sammenskruet scenarie end at køns kvoter (eller unge/gamle kvoter) overholdes.

  • Migal skriver:

    Det jeg hører mest til kønsdebatten er fra kvinder der virkelig er forargede på nogle andre kvinder over at de startede debatten.

    Æj, hvor har jeg hørt meget brok fra kvinder om ligestillingsforkæmperne.

    Det er jo ca. 100% lig med at kvinder sulter sig selv, går i smertefulde sko og bruger lang tid og mange penge på at gøre sig “smukke” for at stræbe efter et skønhedsideal som kvinderne selv har sat op.

    Så jeg tror at den debat er død pga. kvindernes selvjustits.

  • Claus Raasted skriver:

    Død er den langt fra. 😉
    Måske for tiden i Nordjylland, men så absolut ikke alle steder. Og jeg kan (som da jeg snakkede med ham om det) nikke genkendende til Uffes pointe.

    Selvfølgelig er der steder, hvor der ikke er problemer. Det lader til, at TRoA er et sådant sted. Det har jeg i hvert fald ladet mig fortælle. 😉

    Men det ændrer ikke på, at der sker ting og at køn stadig er på dagsordenen. Noget udvikling er synlig (den første kvindelige general til Krigslive), andet er mere usynligt (flere scenarier har nu gjort sig tanker om køn). Nogle er blevet mere polariserede, mens andre har rykket sig mod den anden side.

    Men selvfølgelig er det stadig relevant. I hver fald udenfor det nordjyske, hvor en del af kvinderne sikkkert ville slippe for at høre mere fra de kønsrevolutionære fra øst. 🙂

  • Vi har virkelig forsagt at problematisere det heroppe, men kvinderne vil ikke lade os gøre det, og det er jo dem som bestemmer ;-).

    Det kan godt være der er sket noget, men jeg synes ikke det er særlig meget.

  • Claus Raasted skriver:

    Nu blev ikke engang Aalborg bygget på en dag. 😉
    Tænk på hvor lang tid kønsdebatten har stået på i resten af samfundet og hvor lang tid det tager at ændre noget. Alligevel sker det, støt og roligt. Jeg kan se der er sket virkeligt meget siden jeg startede til et scenarie med 60 fyre og EN pige i 1993. 😉

    Slow progress is also progress.

  • Nu er pige/mand ratioen vel ikke alene et udtryk for hvorvidt der er kønsdiskrimination eller ej.

    Min pointe er, at i forhold til hvor højt bølgerne gik og hvor ekstreme modeller der blev diskuteret, så synes jeg forbløffende få konkrete tiltag og ændringer er at finde. Måske var det ikke det der var behov for, jeg påstår ikke at være ekspert.

    Jeg påstår heller ikke jeg ved hvordan det er at være kvinde i liverollespilsmiljøet. Men der hvor jeg sidder synes jeg ikke det ser ud som om der er sket noget som helst banebrydende – og det synes jeg er synd, for det var der potentiale til.

  • Claus Raasted skriver:

    Nej, nej, absolut ikke. Men det kan godt nogle gange være en indikator for noget af den strukturelle undertrykkelse. Dvs. ikke den bevidste diskrimination, men den ubevidste (“Vi spørger ikke Pia om hun vil være borgmester, men vi spørger hende om hun vil være borgmesterens kone – det synes hun nok er mere spændende.”).

    Til gengæld så tror jeg meget lidt på banebrydende udvikling over kort tid. Men at ændre folks opfattelse en person ad gangen? Det tror jeg på. 😉

    Især når det handler om noget, som så mange har et så betændt forhold til, og hvor man kan ligeså mange tæsk for at sige, at der ER et problem som at sige, at der ikke er et. Afhængigt af hvem man snakker med, selvfølgelig…

  • Jeg tror det har en meget lang tidshorisont at ændre kvinde/mand ratioen baseret på mængden af kønsdiskrimination til at den kan bruges som særlig megen indikator for den nuværende tilstand. Men nok om det.

    Jeg synes stadig ikke resultatet står mål med processen vi var igennem. Et konkret eksempel på det var al balladen omkring Krigslive VI som for mig virker lidt som hysteri når man ser det i bakspejlet. Hvis vi reelt havde oplevet at vi totalt ændrede på hvordan kønsroller skulle være til liverollespil, så ville prisen være sådanne diskussioner. Men når man jeg ser hvor meget der reelt er ændret synes jeg snarere den diskussion virker som en heksejagt end et forsøg på at forbedre noget. Eller sagt med andre ord – jeg synes ikke de resultater der er opnået var den pris værd.

  • Pingback: Træt af tradionelle kønsroller « Frygt og lede i Odense

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier