Udløbsdato på projekter…

Uanset hvad man måtte mene om værdien af en ide, så har langt størstedelen af liverollespillere jeg kender, flere ideer de gerne vil realisere end tid til at realisere dem. Det betyder nødvendigvis, at nogle ideer aldrig bliver realiseret men forbliver på ide-stadiet.

Derfor synes jeg det er en smule interessant at spekulere lidt over, hvilke ideer der bliver til noget og hvilke der ikke gør.

Når jeg kigger på de ideer jeg har realiseret kan jeg se, at et karakteristika de særligt har til fælles er, at der går relativt kort tid fra ideen blev født, til den begynder at blive realiseret. Det lader til, at af de ideer der er blevet realiseret har majoriteten af dem været relativt kort tid i den indledende idefase og går relativt hurtigt videre til at blive realiseret.

Det virker som om at det er vigtigt for mig, at ideen ikke ligger for længe. Hvis den ligger for længe, så bliver kravene for høje. Hvis jeg tumler for længe med nogle bestemte detaljer jeg ikke kan få ordentligt på plads, vokser kravene til slutresultatet. Måske går jeg også i stå – havner i at tænke i de samme baner, men kommer ikke videre, fordi jeg ikke får arbejdet med det. Tænker de samme problemstillinger over igen og igen uden at finde en løsning, hvorimod hvis jeg får dokumenteret og detaljeret nogle andre områder, løste problemstillingerne måske sig selv. Måske begynder jeg at gå i detaljen i stedet for at få de overordnede linier på plads.

En anden årsag er måske, at andre ideer dukker op. Nye ideer som virker mere spændende, og som tager opmærksomheden i stedet for. Og hvis man ikke får dokumenteret den gamle ide bare lidt, så kommer man hurtigt dertil hvor – hvis man vender tilbage til den – irriterer man sig mere over man ikke kan huske de gode ideer man fik til at løse forskellige problemstillinger.

Så hvis jeg skal være ærlig overfor mig selv har mine projekter nok en udløbsdato. Jeg siger ikke, at de på en given dato bliver så gamle, at de ikke kan realiseres, men hvis de har ligget et vist tidsrum – som er lidt svært at definere – er chancen for at jeg realiserer dem relativt små. Men det er jo ikke det samme som at de aldrig bliver til noget. Så hvordan ved man hvornår et projekt bør skrinlægges?

Et af mine gamle projekter er en Arrangørhåndbog for liverollespilsarrangører. Jeg har længe haft lyst til at lave den, og har af flere omgange begyndt på forskellig vis ved at skrive nogle ting, fastlægge nogle rammer, osv. (senest fik den en renæssance for en 3-4 måneder siden). Men selvom det er over 7 år siden jeg startede med de første noter, er projektet stadig ikke noget nær færdig, og jeg tvivler på det bliver det. Jeg vil ikke sige det aldrig nogensinde bliver færdig, men hvis jeg skal være ærlig overfor mig selv, så er det usandsynligt. Men det gør næsten ondt at sige – ideen er mig stadig kær, og i ren trods har jeg næsten lyst til at begynde at skrive på den her og nu. Bør jeg droppe projektet helt fordi det er usandsynligt jeg bliver færdig? Eller har det måske værdi at lade ideen leve fordi jeg hygger mig med den, også selvom den (måske) aldrig bliver til noget?

På den ene side tror jeg, at projekter har en udløbsdato. Når jeg ser på hvad jeg har realiseret har disse projekter ofte brugt relativt kort tid i den indledende idefase. På den anden side er det uhyre svært at sige hvor udløbsdatoen ligger, og jeg har nogle gamle projekter der ligger mig meget nært. Jeg har ikke lyst til at opgive en god ide, bare fordi den er gammel. Men på den anden side er det også fjollet at arbejde på en ide der aldrig bliver til noget – eller hvad?

Tanker er velkomne… det her er stadig kun en halvbagt ide…

13 kommentarer til Udløbsdato på projekter…

  • Migal skriver:

    For mig at se:

    Dokumentering af små ideer og gennemtænkninger har jeg ofte benyttet dropbox til og nogle .txt eller excel filer.

    Udløbsdato er når jeg ikke er vild med ideen mere, hvilket oftest sker hvis jeg har fået nok kritik af ideen eller set nok manglende begejstring hos dem jeg fortæller den om. Det sker også at jeg mister interessen for en ide.

    Så eksempelvis krigslive, med kun 1 “hær” er afgået ved døden og blevet skrottet fordi folk ikke tog den seriøst.

    En ide om at lave et Avatar (ikke de smølfede rumpochahontas’eR) bordrolelspil er blevet skrinlagt fordi jeg ikke synes det ville være interessant nok.

    Jeg tror ikke at det er tidsbetinget for mit vedkommende.

    Det er heller ikke, for mig, afhængigt af om, jeg arbejder på ideen/projektet. Et projekt jeg har på stand-by bliver til noget på et tidspunkt, men lige nu har jeg ikke lyst eller overskud til at arrangere, så arbejder først videre på det når det kommer tilbage engang.

  • Min pointe er, at jeg gerne vil blive bedre til at “forudse” når en ide ikke kommer videre. Ikke fordi den nødvendigvis er dårlig, men fordi jeg af den ene eller den anden grund næppe får den realiseret. Min tanke var, at tid kunne fungere som en indikator på, at ideen ikke bliver realiseret.

    På den anden side kan jeg også nævne flere gamle ideer der blev til noget. Udskud – også selvom det ikke blev afholdt i sidste ende – blev “til noget”. Den sidste warhammerkampagne byggede på en meget, meget gammel ide.

    Men måske skal alle (gode) ideer gennem den proces og skal blive rigtig gamle inden de er modne nok til at blive realiseret?

  • Migal skriver:

    Der vil jeg da også mene at min metode er fin:

    En ide bliver skrinlagt når jeg ikke har lyst til at lave den mere. 🙂

    Men du har jo lyst til at lave den bog og jeg har lyst til at du laver den bog. Jeg har ikke lyst til at du skal blive stresset over det, du har jo så travlt, så nogen gange må man bare acceptere at man kan lave det meste rollespil indtil man bliver ca. 60-70 år gammel og derefter skal man jo nok tænke lidt på helbredet.

    Så hvorfor bruge tid som indikator? Der må da være noget andet du kan bruge, en checkliste af en art? Hvor man eksempelvis opstiller nogle kritier for at opgaven bliver sat i værk. Succeskriterier af en art. Lidt i stil med en risiko-screening.
    Og hvis du engang har tid kan vi jo sætte os ned oppe ved dig. Så kan du skrive på den og jeg kan sidde og få styr på TRoAs billedgallerie med din væsentligt bedre netværkshastighed. 🙂

  • Det kunne være hyggeligt :-).

    Jeg vil dog også gerne høre meninger fra andre kloge folk, hvis der er nogen der har nogen?

  • Pingback: Ideer i den mørke skov « Simons scenarie sludder

  • Jeg tror en anden ting der spiller ind er, at når en ide bliver gammel (og jeg har tænkt meget over den) stiger kravene til at realisere den. Det er nok mit perfektionistiske streak der spiller ind der, men jeg kan simpelthen ikke lave det halvt efter jeg har tygget på det i 4-5 år. Det gør det nok ikke bedre.

  • Migal skriver:

    I så fald kan man jo godt lave en.

    Men noget af det bedste du har lavet er da den warhammer kampagne og Udskud. Udskud var jo et genialt koncept (synes jeg) og virkelig gennemført.

  • søren thorup skriver:

    Måske skal du bare være glad for at du i det mindste har mulighed for at nogle af dine ideer bliver til noget. Jeg får hele tiden nye ideer, men jeg får aldrig gjort noget ved dem selv om jeg gerne ville. Jeg tror min pointe er at man bare bliver nød til at slippe ideer som man enlig godt ved ikke bliver til noget, da de ellers bare bliver mentale ris til egen røv.

    Jeg håber det jeg skriver giver mening for andre end mig selv 🙂

  • Claus Raasted skriver:

    Jeg tror mange har samme problem som dig, Kåre.
    De får en idé, og med mindre de kaster sig ud i at realisere den med det samme, så bliver det (i deres hovede) nødvendigt så at gøre den ENDNU BEDRE for at retfærdiggøre, at den har været så længe undervejs.

    Jeg tror især udsagnet “men jeg kan simpelthen ikke lave det halvt efter jeg har tygget på det i 4-5 år” er meget rammende for mange. Ikke Migal, tydeligvis (det heldige asen), men langt de fleste andre.

    Options:
    1) Gør ligesom Migal
    2) Gør ligesom mig
    3) Frygt (som jo altid er den tredje grund) resultatet og gør ingenting.

    😉

  • Migal skriver:

    Generelt er jeg meget tilfreds hvis mine ideer bliver ført ud i livet på ca. 50% af dens oprindelige niveau. Det er da ret højt sat.

    Pleitdorf 2 var jo en ca. 10-15% – Det var sku en fed nok bygget by, og det var det jeg mest brød mig om. Men jeg sku aldrig have spillet med.

    Vergessen var en god 60-80%, hvor der var en del ting, som ikke rigtig var mine ideer, der blev skåret fra.

    Soloscenariet var også ca. 60-70%, der var noget random rolle og quest informationssedler til gatecrashers der ikke blev til noget… men der kom jo heller ikke nogle gatecrashers så det var vel måske mere 100% fordi det blev helt i den oprdindelige dur. Tilgengæld gik jeg hjem tidligt grundet pandekager.

    Overlord har jeg brygget på i ret lang tid i forhold til normalen. Det bliver jo bedre og bedre, men bliver jo også til noget nu. Det var jo faktisk en ide jeg tyv-stjal fra One-Arrow, så det kan være der kommer et lille indlæg til din blogpost om tyveri af ideer. 😉

    Krater var jo ikke rigtig min ide, så den tæller jo ikke. Udskud heller ikke.

    Og så har jeg jo ikke lavet så meget mere. Jeg er faktisk lidt af en newbie stadigvæk. Men åbenbart enten ret god til at myrde mine darlings når de giver flere problemer end fordele eller bare en der ikke har ført ret mange ideer ud i verden.

    Men kan godt ske at ide-tidsrammen er væsentligt forskellig egentligt. Mine ideer bliver jo kasseret når jeg ikke har interessen mere. For mig er ‘lang tid’ halvandet år og ikke 4-5 år. Faktisk er robot kampvognen jeg ville lave ved at være i ‘den har jeg tænkt på i lang tid’ og den ide fik jeg vel for et halvt år siden.

    @Thorup: Jeg glæder mig stadigt til dit Altdorf scenarie. 🙂 Men det er jo også rart at have noget at glæde sig til. For evigt hvis det så er! 🙂

  • Migal skriver:

    I nyere tid har jeg ca. 3 ideer som jeg arbejder mod.
    4 ideer er blevet skrottet da de ikke interessere mig mere.
    Og der er i samme liste ca. 5 opgaver jeg har udført.

    Jeg er sikker på at både Claus og Kåre har væsentligt flere ideer de arbejder på end mine 3.

  • Migal skriver:

    Hov. ca. 4-6 ideer er blevet skrottet.

  • Pingback: Arrangørtips…

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier