Aktiviteter og administration…

TRoA har lige haft en ekstraordinær generalforsamling. Baggrunden for denne er i og for sig ligemeget, men på generalforsamlingen berørte vi igen en gammel problematik – nok den ældste i den danske foreningstradition. Jeg forestiller mig at Grundtvig til den anden generalforsamling for den første højskole har kigget ud over forsamlingen og sagt “Okay, er der nogen der har lyst til at stille op som bestyrelsesmedlem… kom nu folkens, vi mangler kun 3…”. Og siden dengang har det været svært at finde folk til bestyrelser i foreningsarbejdet.

Ikke fordi vi havde problemer med finde folk til den specifikke generalforsamling – jeg kan ikke huske så mange kampvalg på en TRoA generalforsamling nogensinde før. Men denne generalforsamling var også undtagelsen og jeg vil endda påstå at grunden til at vi havde den var manglende interesse for bestyrelsen, og deraf større interesse på den ekstraordinære generalforsamling. Men det er en anden diskussion.

Hvis vi går tilbage til 2009 ser vi, at der var så få kandidater på den ordinære generalforsamling, at vi var nødt til at indkalde til en ekstraordinær for at kunne stille en fuldtallig bestyrelse. Resultatet? Den bestyrelse der i sidste ende bliver samlet har ikke det samme drive som en valgt på kampvalg. 2010 var meget i samme stil. Det er ikke fedt at være i bestyrelsen.

Men jeg tror – modsat et par stykker på GF – bestemt ikke TRoA er unik her. Jeg ved at foreninger i anden regi (f.eks. sportsforeninger) kæmper med samme problemer. Og de andre rollespilsforeninger jeg har været medlem af har enten haft samme problematik eller været baseret på en enkelt tordenskjoldssoldat eller to. Nå, nok om den problemstilling. Jeg har rantet lidt over det før, det kan du jo læse hvis du har lyst.

Min pointe var egentlig, at folk ser den manglende lyst til at stille op til bestyrelsen som et krisetegn for foreningen. Det er det jeg gerne vil ind på. Lad os kigge lidt på aktiviteterne i foreningen:

  • Sidste Søndag (Warhammer fantasy kampagne med månedlige afviklinger nær Aalborg) kører stabilt og udvikler sig til stadighed – og med over 200 deltagere i gennemsnit.
  • Kampen om Yxenskoven (Fantasy kampagne med månedlige afviklinger nær Hirtshals) kører roligt og udvikler både sig selv og området der spilles i med tilskudsbeløb i 100.000-kroners klassen (flere kender måske området fra Krigslive V).
  • Krater (Post-apokalyptisk månedlig kampagne nær Aalborg) starter op i September og har fået rekordstor opmærksomhed og en masse der ellers ikke er aktive liverollespillere, viser interesse. Spillegangene i år er godt nok Beta, men hvis arrangørerne ellers synes det er fedt så tror jeg der er grundlag for at fortsætte ind i 2012.
  • Som det ser ud nu er TRoA med til arrangere 2-3 overnatningsfantasyscenarier i 2012 – ingen offentliggjort endnu, men jeg gætter på det første begynder at reklamere indenfor den næste måned, de 1-2 andre er stadig på planlægningstadiet, men jeg føler mig overbevist at mindst en af dem bliver til noget.
  • Airsoft (hardball) er blevet en aktivtet i TRoA i år, og der arrangeres spil ca. en gang om måneden. For nyligt har de fået adgang til en vildt fed (og gratis!) indendørs location, som jeg tror kan blive startskuddet (hehe) for en eksplosion af Airsoft-aktivitet.

Oveni alt det er der de øvrige aktivteter i foreningen; Hyggetirsdag for de unge, ugentlige aftener med tabletop spil, bi-månedlige brætspilscafeer, bunker af bordrollespilshold og Magic-turneringer og spil for slet ikke at nævne de gode og velgennemførte fester. Og her har jeg ikke medtaget at der er en vis risiko for at der bliver en TRoA Con eller at figurspillerne indimellem også laver spændende, større arrangementer.

Med andre ord – foreningen bugner af aktivetet som aldrig før – jeg tror der er grundlag for at overstige de hidtige rekordår 2009. Og ikke nok med det – når man kigger ud over hvem der er bagmænd på de forskellige arrangementer er der ganske vist nogle navne der går igen et par steder – men den samlede flok der lægger navn til disse ting vil jeg skyde på er en 30-40 mennesker – for slet ikke at nævne alle de navnløse hjælpere! Det er altså ikke en håndfuld supermænd der laver det hele, men en forening bestående af en masse aktive mennesker der sammen laver underholdning for hinanden!

Min pointe er egentlig ret ligetil nu. Det kan godt være medlemmerne ikke kredser om bestyrelsesposterne som bier omkring en honningkrukke. Men det er ikke et krisetegn. Hvis man ser på foreningens aktiviteter – både kvantitet og kvalitet – vil man blive klar over, at TRoA er en utroligt sund forening. Det er bare – rent ud sagt – ikke særligt spændende at sidde i bestyrelsen – og dem som har lyst til at lave noget laver aktiviteter i stedet. Og så længe der er en forening må det vigtigste vel være, at der er en masse fede aktiviteter!

20 kommentarer til Aktiviteter og administration…

  • ninarostok skriver:

    Der er en ting i teksten der undre mig.
    Det er at der var 7 kandidater til valget. Du valgte at bibeholde din plads. Hvad er grunden til at påtage sig et arbejde man ikke bryder sig om, når det ikke er nødvendigt at påtage sig det.
    Ellers er det et glimrende og meget fornuftigt indlæg.

  • uffejensen skriver:

    Du har så ganske ret.

    Jeg er efterhånden også kommet til den konklusion at det skal være folk med helt særegne gener der byder ind på bestyrelses arbejdet.

    Jeg tror i bund og grund at det man måske husker er fra den tid hvor at der ikke var alverdens udbud (i TRoA regi) undtaget sit eget RPG hold, og derfor var der måske lidt mere fokus på bestyrelsen den gang, og det var måske også lidt mere mystisk.

    Vi har igennem mange år opbygget en kontinuitet i TRoA der har gjort at alt har virket, i hvert fald på overfladen, og når ting virker så er der ikke behov for fornyelse (EGF 2011 som undtagelsen)

    Det er derfor en kæmpe fryd at se hvor mange der har givet sig i kast med at lave aktiviteter – og ja det er en super sundt tegn.Hvor jeg faktisk tror at TRoA skilelr sig væsentlig ud fra mange andre situationer.

    En af mine sidste gerninger som formand var også at bede bestyrelse stoppe op i kort øjeblik og nyde at der er så meget aktivitet i foreningen.

    Glæder mig at se der bliver lyttet 😉

  • Nina – Hmmm… jeg kan godt se, at jeg får det til at se værre ud end det er i mit oprindelige indlæg. Der er også gode ting ved at sidde i bestyrelsen, det er jo ikke kun trælse ting.

    Jeg har grublet lidt over dit spørgsmål, og det er faktisk svært at svare på. Svaret ligger et sted mellem “ansvar overfor foreningen”, “at jeg mener at det arbejde jeg gør er værdifuldt og markant bedre end gennemsnittet” og “jeg ved, der er mange der gerne vil have jeg sidder der”.

    Men der er flere aspekter i det. Jeg har meget svært ved at snævre det helt ind, så jeg må nok gå lidt i tænkeboks over det.

  • steffenkanstrup skriver:

    Som altid et spændende indlæg. Personligt er min interesse i bestyrelsesarbejdet blokeret af mit engagement i Sidste Søndag, det ville simpelthen give lidt for mange bolde at jonglere med. Men det er lidt tankevækkende at man med så mange aktive ikke kan skubbe bare lidt flere i retning af bestyrelsen arbejdet. Det kan måske være knyttet til at man faktisk ikke ved hvad bestyrelsen egentlig laver eller er for en størrelse? Kunne det tænkes at fremtidige betyrelser (og nutidige for den sag) skal være mere PR orienterede overfor foreningens medlemmer, altså groft sat være ude og trykke hænder og “skabe awarenss” for at overdrive det lidt..?

  • Det har været diskuteret flere gange, og det har også været gjort i perioder. Men jeg tror det er svært at forstå hvad der foregår uden at deltage i møderne.

    Men måske var planen at man skulle invitere folk til møderne mere direkte. Altså; alle medlemmer er jo velkomne til alle møder (medmindre andet specifikt bliver meddelt) så hvis man nu opfordrede medlemmer til at deltage i møderne fik de måske noget indsigt i det den vej igennem?

  • Migal skriver:

    Der kommer jo kun kampvalg hvis tingene går skidt.

    I min hukommelse er der (for at sætte det lidt på spidsen, der var da også andre ting):
    Anette vs. Mig – Det var en generel opfattelse at Anette havde taget side mod vores hårdtarbejdende aktive arrangørere af et eller andet scenarie.
    Uffe vs. Mig vs. NC – Der var en som havde brugt alt for mange penge på lidt for lidt.
    Vonne vis Uffe – Vi fik trusler om at vi ville miste vores lokalestøtte.

    Så folk interessere sig sandeligt når de kan se et problem. Hvis ting går godt er det en anden sag.

    Hvis jeg sku ind i bestyrelsen igen skulle det være fordi tingene går skidt.

  • thomas aagaard skriver:

    Det begynder jo efterhånden at være svært at finde en weekend, hvor man kan lave et enkelt stående arrangement, uden at det falder oven i noget andet som TRoA laver… Det er jo et fantastisk tegn på hvor meget liv der er i foreningen.

    Kunne være sjovt at lave en liste over alle folk som officielt er med til at lave ting. (arrangører + medhjælpere)

    Det ville give et retvisende billede af om det er Tordenskjolds soldater eller ej… men jeg er også ret sikker på at det bliver en ret lang liste.

  • ninarostok skriver:

    Gode vægtige svar Kåre! All I needed to hear.
    Og uden at jokke nogen over tæerne, så er de nok også rigtige!

  • Nina – tak. Jeg har tænkt lidt mere over det, og er kommet frem til, at det er ikke nok for mig, at der sidder en bestyrelse. Det skal være den bedste bestyrelse. Så længe jeg mener at jeg med det engagement og de kvaliteter jeg har vil høre blandt mit “drømmehold” (blandt de opstillede kandidater, altså), jeg mener jeg har tilstrækkeligt med tid til det og jeg føler at min arbejdsindsats er værdsat, så vil jeg nok blive ved med at stille op.

    Det betyder også, at hvis der er tilstrækkeligt med kandidater der stiller op som jeg alle tror er bedre end mig eller hvis jeg ikke føler jeg kan finde tiden til at lave bestyrelsesarbejde jeg kan være bekendt eller jeg føler, at folk ikke værdsætter eller ønsker det arbejde jeg laver, så stiller jeg ikke op.

    Så det er ikke bare et spørgsmål om, at der er nok kandidater. Det er et spørgsmål om at jeg føler utroligt meget for den her forening og vil den det bedste – og nogle gange er det, i al ubeskedenhed – mig 😉

  • Migal – du har ret. Så længe det går godt, er der intet ønske om at ændre noget. Kun en krise piller rigtigt ved det. Det har jeg rantet lidt om her: http://www.idenmoerkeskov.dk/?p=663

    Aagaard – jeg overvejede faktisk at lave listen, men der er også rigtig mange grupper og udvalg jeg ikke kender medlemmerne af til bunds. Men det er rigtig, rigtig mange. Hvis nogen gad lave listen ville det være fedt 🙂

  • thomas aagaard skriver:

    Hvad er Køns- og aldersfordeling i foreningen som helhed?
    Samme i alle vores udvalg?
    Til vores arrangementer og aktiviteter?
    Hvor mange forskellige folk er arrangører? (køn og alder)
    Hvor mange er med i mere end en gruppe. (nok ret mange)
    Hvem har sine fingre med i flest ting?
    osv.

    Jeg vil mener at den slags statistik er så relevant, at det er noget man som bestyrelse godt kunne vælge at prioritere. Og f.eks bruge Bo til at stå for at finde tal for foreningen som helhed.
    (de skal jo hives fra medlemsdatabasen)

    Hvis man kunne skaffe alle de oplysninger og lave de nødvendige regnestykker, ville det give os et bedre billede af foreningens tilstand.
    Og hvis man gentager arbejdet om et år…

    Dog skal vi selvfølgeligt ikke ende som det offentlige hvor folk bruger mere tid på at dokumentere og udfylde reporter end på at servicere befolkningen…

  • uffejensen skriver:

    @ Aagaard
    Sådanne statistikker kan være guld værd og jeg er ved at se på nogle modeller der vil kunne hjælpe bestyrelsen med at visualisere sådanne ting. I samme omgang vil det så også være muligt at sætte sig nogle mål for det enkelte år.
    F.eks. kan det være et mål at der at nå 300 medlemmer,
    – at der er x antal aktiviteter om måneden fordelt på y områder
    – at der er er mindst x piger der deltager
    – at der er en bred fordeling af tilbud i forhold til alder
    etc, etc.

  • Jeg synes det ville være interessant læsning og meget nyttigt redskab i udvikling af foreningen. Personligt mener jeg at den nuværende bestyrelse først skal komme igang og vise, at den kan håndtere “daglige drift” og vise overskud i udførslen af den inden jeg ville prioritere at den opgave kom på listen.

  • thomas aagaard skriver:

    Helt enig i at man først skal have styr på daglig drift.

  • SorenJepsen skriver:

    En forening skal være mere end blot summen af dens medlemmer!

    Jeg har efterhånden haft min andel af poster i foreninger, alt fra lokale rollespilsforeninger, spejderleder, fagforeningsudvalg, studendterråd… you name it. Fælles for dem alle er, at der altid har eksisteret et ønske om at få “flere medlemmer”. Jeg har overværet og deltaget i den ene hverve kampange efter den anden, indtil det en dag gik op for mig at det var helt idiotisk. Jeg så engang en film (husker ikke titlen) hvor en mand igennem en drøm bliver overbevist om at han skal bygge et basball stadion (lidt ala Noas ark). Han har ingen spillere og det ligger ude i midten af nowhere, men han drømmer konstant den samme sætning “If you built it, they will come”. Filmen ender selvfølgelig lykkeligt, men pointen er at han ved at skabe noget af værdi og have troen på det selv, så skal folk nok komme.

    Præcist den sætning har jeg flere gange brugt til at overbevise foreninger om at de i tider med faldende medlemmer skal kigge indad – og styrke deres egne aktiviteter i foreningen, fremfor at kigge udaf og blindt forsøge at hverve folk, uden reelt at give dem motivation eller grund til hvorfor de skal blive medlem.

    Jeg er ikke selv fast medlem af TRoA. Jeg har deltaget i mange TRoA arrangementer, og har flere gange overvejet at melde mig ind. En af hovedgrundene er nok at jeg, selvom jeg ikke er medlem, ikke er forhindret i at deltage i de større aktivteter, så som live scenarier. Når det kommer til rollespil, så er det ikke længere nok at tilbyde mig lokaler og kolde sodavand, for nu er jeg så gammel at jeg har mit eget hus og hvis jeg ønsker at spille rollespil så samler jeg bare en flok af min omgangskreds. Dengang da jeg var aktiv forenings-rollespiller var det fordi rollespil var nyt for mig, og igennem foreningen kunne jeg blive introduceret til det. Men nu hvor jeg er en af “de ældre” må jeg konstatere at TRoA ikke har nogle kerne aktiviteter at tilbyde mig, som jeg ikke får på anden vis. Hvis I bygger det, så skal jeg nok komme.

  • Jeg ved ikke hvor meget det har med blogindlægget at gøre, men tankerne er interessante. Indlægget handler ikke så høj grad om manglende medlemmer – for det er bestemt ikke foreningens problem. Indlægget handler mere om faldenden interesse for bestyrelsesarbejdet hvor jeg argumenterer, at selvom interessen for bestyrelsesarbejdet ikke er så stor, så er der stadig masser af gang i foreningen som helhed.

  • SorenJepsen skriver:

    @Kåre, ved godt det tog en drejning, men tastaturet tvang mig. Syntes dog det var Aagaard og Uffen der åbnede ballet.

  • Det er fair, jeg synes også dine kommentarer og tanker var gode.

  • Migal skriver:

    Det virker jo ganske sandt hvad du siger Søren.

    Personligt kommer jeg jo kun til festerne og til arrangørmøder, så TRoA har egentligt heller ikke noget at tilbyde mig i øjeblikket, som jeg ikke kunne få som ikke-medlem.

    Jeg ved ikke om man kan arrangere i TRoA regi, hvis man ikke er medlem, men det er jo ikke fordi det at arrangere er et tilbud som TRoA giver mig. Nærmere omvendt.

  • thomas aagaard skriver:

    Den film har jeg også set engang…
    http://www.imdb.com/title/tt0097351/

Abonner på blog via e-mail

Indtast din e-mail adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg.

Arkiver
Kategorier